Wednesday 21 September 2016

Menegur dengan adab itu adalah pendidikan

Tren LRT buat hal lagi. Ramai orang kini di platform. Aku sudah beratur untuk menaiki tren seterusnya.

Akhirnya sampai sebuah tren ke Putra Heights. Tiba-tiba datang beberapa budak sekolah menengah memotong barisan di depan aku. Aku geram dan terus berfikir yang mereka ini harus diajar sedikit adab.

"Excuse me. Next time please queue ya. Thank you".

Mereka memandang aku, mengangguk dan terus berlalu ke belakang barisan.

Rasa puas hati? Mungkin.

Tapi yang lebih penting bagi aku adalah mereka perlu diajar. Kita jangan memandang mereka masih muda, tak mengapa, masih ada masa untuk faham dan sebagainya. Nilai-nilai murni mesti diterapkan dari muda. Lagipun, bukankah  pendidikan itu tidak hanya terbatas di dalam kelas?

Tegurlah jika kalian melihat perbuatan yang kurang elok. Tegur dengan niat mahu menolong insan yang ditegur dan insan lain yang mungkin ditindas atau menerima akibat dari perbuatan itu. Tegur dengan adab. Jangan memalukan.

Alhamdulillah a'la kulli hal. Wallahua'lam. Kalian pun boleh menegur aku apa adanya, OK? Kita sama saja di sisi Tuhan.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...