Thursday 12 January 2017

Kenapa mesti kecewa dan terus kecewa

Aku banyak melalui pengalaman dikecewakan. Macam tak ada hentinya. Orang datang, kemudian pergi. Pergi bukan kosong tapi dengan kesan di hati. Kesan itu pula sangat-sangat sukar dibuang. Kekal di situ.

Melihat wajah sendiri menangis pagi ini, aku bertanya sendiri:

Sampai bila harus begini? Wajah ini sudah terlalu kerap begini. Adakah kerana hatinya terlalu rapuh lantas mudah dihancurkan berkali-kali? Adakah kerana hatinya terlalu sukar membenci hingga kerap sekali terseksa sendiri?

Manusia memang kejam. Dengan manusia aku sering bertanya:

Kenapa kita harus berjumpa?

Kenapa kita harus ada kemudian tiada?

Kenapa hari ini kau kata begini, esoknya jadi begitu?

Kenapa begitu mudah mulut berbicara sedang hati tak sekata?

Mengapa manusia begitu kejam hingga membuat manusia lain sengsara?

Mengapa?

Mengapa?

Mengapa?

Aku tiada jawapannya.

2 comments:

  1. Saya juga pernah alami episod duka kecewa seperti ni dulu..tapi Allah perancang terbaik, kini kehidupan saya lebih baik dari dulu...
    Kuncinya, Allah lebih tahu apa yg terbaik buat kita. InsyaAllah ada sinar nanti ;)

    http://hayatinopiah.blogspot.com

    Dulu2 byk juga saya luahkan perasaan terpendam di blog...semua itu kenangan :)

    ReplyDelete
  2. Saya juga pernah alami episod duka kecewa seperti ni dulu..tapi Allah perancang terbaik, kini kehidupan saya lebih baik dari dulu...
    Kuncinya, Allah lebih tahu apa yg terbaik buat kita. InsyaAllah ada sinar nanti ;)

    http://hayatinopiah.blogspot.com

    Dulu2 byk juga saya luahkan perasaan terpendam di blog...semua itu kenangan :)

    ReplyDelete

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...