Wednesday 7 February 2018

7 Sebab Kenapa Kita Kena Travel

Biasa tak nampak ahli keluarga atau kawan kita travel ke sana sini? Sepanjang tahun ada saja port mereka berjalan, baik dalam Malaysia mahupun luar Malaysia.

Tahukah kalian, travel sebenarnya banyak  manfaat kepada kita. Tak percaya, baca 7 sebab kenapa kita kena travel:

1) Manusia cepat bosan

Sampai satu masa, kita nakkan perubahan dalam hidup kita. Travel ke tempat lain dari kediaman kita akan beri kita idea atau perspektif baru dalam hidup kita.

2) Belajar benda baru

Travel buat kita belajar banyak benda baru. Dari step nak beli tiket, buat itinerari hinggalah kita sampai di tempat yang dituju, ada saja ilmu baru yang kita belajar. Kalau duduk lama sikit, boleh belajar bahasa dan budaya orang dengan lebih mendalam. Kalau duduk sekejap pun pasti ada saja pengalaman dan ilmu baru untuk kita teroka.

3) Fokus pada trip

Biasa tak kita diganggu semasa sedang buat kerja-kerja di pejabat? Walaupun ada deadline, ada saja bos mengganggu dengan kerja-kerja tambahan lain. Betul kan? Tapi kalau kita travel, kita hanya akan fokus pada trip kita saja. Tak ada siapa-siapa boleh ganggu kita. Kecualilah jika kita memang travel sambil bekerja, hmm tak berapa nak fokuslah. Tak syiok.

4) Buka luas minda

Masa mula-mula kita travel, kita selesa bersama-sama kawan rapat atau keluarga saja. Tapi lama-lama kita akan lebih terbuka untuk berjumpa kawan baru yang boleh dijadikan teman travel. Lebih-lebih lagi kalau kawan-kawan kita seorang demi seorang dah kahwin, meninggalkan kita yang masih hmmm, single ready to mingle always available.

5) Jadi lebih baik

Travel sepatutnya menjadikan kita manusia yang lebih baik. Kenapa? Sebab kita boleh belajar nilai moral dari orang luar dari kelompok kita. Bila kita jumpa orang yang kurang bernasib baik dari kita, kita akan insaf dan lebih bersyukur. Bila kita jumpa orang yang lebih hebat dari kita, kita akan rasa rendah diri dan mungkin berinspirasi nak jadi hebat juga.

6) Kenal diri sendiri

Semakin kita travel, kita akan lebih kenal diri kita sendiri. Sebab itu ada traveller yang memilih jadi backpackers dan ada pula yang memilih untuk jadi diva/king. Ada orang travel lepas putus cinta dan akhirnya memilih menjadi solo sampai tak tahu bila. Tapi itulah yang travel berikan kepada kita: Kenal diri kita, tahu minat kita dan sebagainya.

7) Memang kena travel

Komitmen kerja atau pelajaran memang selalu memerlukan kita travel. Bagi yang dah mula travel, semacam ada dadah yang meracun supaya kita pergi lebih jauh. Kita sanggup berjimat makan dan shopping, janji dapat travel.

Tapi ingatkah kita yang Nabi kita Muhammad S.A.W juga travel dalam proses dakwah baginda? Kalau kita kaji sejarah perkembangan Islam, semuanya bermula dengan travel. Orang kata travel with a mission.

Sambil travel sambil dakwah melalui nilai-nilai murni yang kita praktiskan. Jangan buat perangai tak elok di tempat orang.
Jangan buat sombong dengan penduduk tempatan mahupun rakyat Malaysia sendiri. Jangan bataskan ilmu yang kita boleh belajar di tempat orang. Semua itu sebenarnya dah diajar kepada kita sebagai orang Islam.

Orang agama lain pun belajar nilai murni juga. Pada akhirnya, kita hanya mahu menjadi manusia yang baik dan penuh dengan kasih sayang sesama kita. Betul?

Dah baca, apa tunggu lagi? Mulakanlah travel. Yang dah mula, jangan berhenti. Yang rasa travel hanya untuk orang kaya, mulakan dengan destinasi yang dekat dengan rumah kita. Lama-lama kita pasti akan travel lebih jauh. Inshaallah.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...