Monday 11 September 2017

'Silent War' Dengan Jiran

Bila membeli rumah, ada suatu perkara yang kita susah nak baca. Tak macam kriteria lain seperti kemudahan awam, bencana alam, kadar jenayah, jarak dengan pejabat dan lain-lain. Perkara itu adalah hati budi jiran tetangga. Diulang, hati budi jiran tetangga. Perkara ini kita hanya akan tahu lepas beberapa lama duduk di situ.

Bermula dari 'renovation' rumah, suami seorang jiran dah bakar kontraktor kami. Hasut kontraktor, kononnya dia caj kami murah sangat. Kesannya kontraktor buat kerja macam haram jadah hanat semua ada. Sampai sekarang aku belum maafkan apa yang kontraktor dan suami jiran itu buat.

Minggu lepas pula tayar kereta aku pancit. Baru 'start' enjin, stereng kereta aku dah berat ke belah kiri. Naluri aku memang kuat cakap ini khianat. Tak mengapa. Aku 'drive' sampai ke stesen LRT, sebab aku tahu abang penjaga parking di situ baik hati. Abang itu tolong aku tukar kepada tayar 'spare'. Abang itu cakap dia tak faham macam mana tayar aku pancit sebab dia tak jumpa apa-apa lubang kesan paku atau batu.

Pagi ini mekanik buktikan pada aku: memang tayar aku pancit sebab khianat. Tayar aku baru lagi. Memang tak ada lubang di mana-mana.

Baiklah. 'This means war to me'. Aku belum redha dan memang doakan pelakunya dapat balasan. Aku tak pernah terfikir pun nak buat orang. Dah dua kali aku teraniaya akibat perangai hanat jiran. Hari ini juga aku akan ambil tindakan. Tunggu...

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...