Monday 7 December 2015

Mengadu dengan mak di pagi hari

Dalam keadaan segala barang 'mencanak' naik, masih ramai yang mampu pergi melancong ke luar negara. Alhamdulillah, walaupun hati ada sedikit cemburu.

Meluahkan rasa pada mak tadi.

"Mak, kaya betul dorang tu. Boleh pergi Australia dan macam-macam negara. Walaupun harga barang naik. Walaupun gaji tak naik-naik. Agaknya duit mereka tak luak kot".

Mak jawab senang saja:

" Bukan tak luak Kak Long. Berlebih. Dorang laki bini bekerja. Kerja pula di bank, syarikat besar. Tak sama. Tak sama dengan orang yang gaji kecil. Orang begini apa pun yang naik tak ada kesan kepada mereka. Nah ambil RM100 mak hutang top-up and saman".

Yeayyyyyyy....gembira sebab nilai RM100 itu macam RM1,000 untuk aku. Poket terasa macam berlubang besar sejak tambang LRT naik. Belum harga barang lain lagi dengan efek GST yang maha gila.

Bersabarlah kita menghadapi semua ujian yang melanda negara kita. Doakan semua rakyat sedar dan tidak lagi boleh diumpan dengan gula dan tepung. Kalau nampak sesiapa yang dalam kesusahan, kita usaha bantu mereka. Tak payah harapkan kerajaan lagi. Bak kata Astro Ceria:

"Dunia kita aje".

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...