Friday 25 December 2015

Travelog MR Traveler: Review buku peribadi

Jujur aku katakan aku hanya tahu mengenai buku ini semasa aku menghadiri seminar self-publishing beberapa minggu lalu. Mungkin sebab aku tak berapa follow orang-orang di laman sosial. Tapi sebab aku dah niat untuk buat review buku(aku dah buat dua review sebelum ini), maka kalian bolehlah baca review aku di bawah ini ya. Semoga bermanfaat dan selamat membaca!

Travelog MR Traveler. Tajuknya sahaja sudah menarik minat aku untuk membacanya. Cover bukunya jelas menyampaikan mesej backpackers solo traveling sambil menghayati kebesaran Allah.

Ditulis oleh Meor Farid Asyradi, buku ini mengisahkan pengembaraan Radi ke benua Eropah selama 15 hari. Berbekalkan sekeping tiket Eurail Global Pass yang sah selama 15 hari (dibeli secara online), Radi seterusnya membawa kita ke dalam dunia pengembaraannya yang mengujakan.

Bermula dengan Sweden pada hari pertama hinggalah ke Norway pada hari ke-15 dan kembali ke Sweden semula, Radi berjaya memberikan kita 'snapshot' tentang benua Eropah.

Kita sudah biasa mendengar orang mengembara ke Eropah tetapi bukan seperti yang dilakukan oleh Radi. Pengalamannya menaiki 50 buah keretapi dan meredah 50 buah stesen memang suatu yang segar buat aku dan mungkin juga pembaca lainnya. Ada banyak mesej berguna yang disampaikan di setiap lokasi yang dijejaki oleh Radi. Apakah mesej-mesej itu? Bacalah buku ini dahulu, ya.

Seperkara yang menarik adalah Radi sentiasa menitipkan mesej dakwah di dalam hampir semua bab. Radi meniatkan untuk menghabiskan 30 juzuk Al-Quran sepanjang pengembaraannya. Selain itu semangat setiakawan dan persaudaraan juga diserlahkan apabila Radi menonjolkan kawan-kawan yang banyak membantu kelancaran perjalanannya.

Paling penting, Radi menekankan kepada pembaca betapa pentingnya kita menjaga solat walau di mana kita berada. Begitu juga kuasa doa, apabila Radi sebenarnya pernah berdoa di Mekah untuk mengembara, demi melihat kebesaran Allah SWT. Semua mesej ini disampaikan dengan begitu ringkas dan mudah difahami oleh pembaca.

Terdapat satu bab travelog khas iaitu berkisarkan kisah Radi dan dua orang kawannya mengembara ke India selama 12 hari. Membaca bab ini mengingatkan aku kepada suasana di dalam filem Tamil yang selalu aku tonton. Hampir sama 100%. Ada sisi positif seperti sikap ramah sebahagian penduduknya dan ada juga sisi negatif seperti sikap kurang pembersih sebahagian penduduknya. Apapun kalian bacalah dahulu jika mahu tahu lebih lagi, ya. Dijamin berbaloi.

Aku memang ada save lagu Unintended oleh kumpulan Muse. Selalu aku dengar lagu itu terutama jika di tempat kerja. Tak sangka rupanya ada disebut tentang lagu itu dalam bab hari ke-12 (Perancis). Teruja pula aku masa itu. Kesimpulannya kalian harus baca buku ini sebab ada banyak sangat maklumat berguna mengenai pengembaraan secara backpackers malah disebut juga ikon-ikon belia dan dakwah dan juga traveler lain. Pendek kata macam-macam adalah!

Apa tunggu lagi? Bacalah. Inshaallah kalian juga akan berniat untuk mengembara seperti Radi. Semoga impian itu tercapai. Amin.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...