Sunday 6 December 2015

Seminar Self-Publishing anjuran Nur El Hikmah

Hari ini aku berseminar di Taman Melawati. Seminar kali ini memang 'out of this world' bagi aku. Dari satu sudut fikir ianya adalah gila. Malah ianya diakui oleh penganjur, yang menyatakan tidak ada 'publisher' buku yang akan menyukai seminar seperti ini. Kerana seminar ini menggunakan tema 'Now everyone can publish a book'. Siapa-siapa pun boleh buat buku sekarang. Tak perlu mengharapkan 'feedback' atau 'response' dari 'publisher' besar lagi.

Dari satu sudut lagi, seminar sebegini bertepatan dengan zamannya. Zaman di mana 'knowledge is borderless'. Zaman yang menjangkakan universiti fizikal juga mungkin tidak akan diperlukan lagi, kerana ilmu pengetahuan sudah begitu mudah diperoleh di hujung jari. Tidak ada siapapun boleh menghalang sebarang aktiviti perkongsian ilmu pengetahuan, kecuali jika ianya jelas dinyatakan dalam akta-akta berkaitan.

Untuk aku sendiri, seminar ini melengkapkan aplikasi kata-kata Paulo Coelho dalam bukunya 'The Alchemist':

When you want something, the whole world conspires to make it happen for you.

Dari sudut Islamik pula, kalau Allah sudah menentukan sesuatu maka jadilah ia. Bertahun aku tinggalkan minat menulis lepas aku fokus belajar akaun sebelum ini. Beberapa tahun kebelakangan ini aku didatangkan dengan minat menulis yang membuak-buak, samada menulis artikel-artikel mahupun puisi-puisi pendek. 

Bermula dengan menyertai kelas asas blog dan penulisan dengan jemaah Akademi Bekerja di Rumah (ABDR), aku sudah tidak menoleh ke belakang lagi. Berdikit-dikit menulis di blog, membuka 'page' di Facebook dan kini menuntut ilmu tentang menerbitkan buku sendiri. Alhamdulillah! Meski perjalananku masih jauh, aku takkan mudah menyerah.

Tanpa membuang masa, berikut sedikit perkongsian tentang seminar hari ini:

1) Soalan yang paling penting untuk ditanya:

Kenapa kita menulis?

Jawapannya: Sebab duitkah, minatkah atau mahu berkongsi pengalamankah?

2) Bagaimana mahu menulis?

Jawapannya: Menulislah! Apa tunggu lagi? Target untuk terbitkan 1 buku dahulu. Kemudian usahakan bagi jadi.

3) Mahu terbit buku tapi tak popular?

Jawapannya: 

a) Bergabunglah dengan orang popular dahulu. Cuba ajak mereka 'joint venture' dengan kita.

b) Buka 'page' di Facebook tentang buku kita. 'Invite' kawan-kawan kita. Pastikan 'page' di'update' setiap hari. Gunakan fungsi 'schedule' untuk post-post kita. Jimat masa dan tenaga.

4) Apakah alternatif bagi penulis untuk menerbitkan buku?

Jawapannya: Ada 3 alternatif iaitu

a) Melalui 'mainstream publisher' -hantar idea dan konsep. Jika diterima, mereka akan uruskan semuanya dan beri kita royalti.

Kelebihan:

Tak perlu fikir banyak tentang 'publishing'. Cuma perlu perah otak untuk idea. 'Mainstream publisher' sudah memiliki semua tenaga kerja yang akan pastikan buku kita diterbitkan.

Kekurangan:

-Royalti sudah ditolak segala diskaun. Melainkan buku kita memang 'best seller', yang memang beri royalti 'kawkaw' dan kita boleh runding tentang diskaun.

-Setiap 'publisher' ada 'house rule' sendiri. Idea kita mungkin perlu melalui beberapa tahap 'screening' dan 'editing'.

b) Melalui 'publisher' indie/butik-Hampir sama macam a), cuma mungkin kurang dari aspek 'house rule'. 'Publisher' indie kebanyakannya mahukan karya yang 'rare', liar dan lari dari tradisi penulisan biasa.

Kelebihan:

Sama macam a).

Kekurangan:

Mereka mungkin menerbitkan buku mengikut 'trend' atau 'what's in' sahaja, sesuai dengan minat orang-orang muda masa kini.

c) Melalui 'self-publishing'- Kita buat semua dari A ke Z. Pastilah ada aspek yang boleh kita upah orang buat seperti 'design'. Tapi kebanyakannya memang buat sendiri.

Kelebihan:

Margin untung paling besar. Tak macam royalti. Orang kata paling masyukkkkkk lah!

Kekurangan:

Lebih kepada cabaran, bukan kekurangan sebenarnya. Kita kena kerja betul-betul keras untuk pastikan segalanya lancar dari awal hingga akhir. Kena tahu aspek-aspek teknikal untuk menerbitkan buku sendiri. Kena buat 'marketing' sendiri. Kena buat 'follow up' sendiri. Semua sendirilah!

Dan perlu ada duitnya. Ini isu juga bagi sesetengah orang. Inshaallah ada jalannya.

5) Apakah langkah-langkah untuk 'self-publish'?

Ada 4 langkah utama iaitu:

1. Idea

2. Manuskrip

3. 'Editing'

4. 'Printing'

Dari pemahaman aku, kita kena pastikan begini saja sebenarnya:

a) Saiz buku kita?

Kebiasaannya saiz A5. Boleh juga sedikit kecil dari itu. Jangan kecil sangat, kecuali kita nak 'print' ribuan buah buku.

b) Berapa helai i.e. berapa muka surat bersaiz A5?

Untuk tahu ini, kita kena 'setting' manuskrip kita dalam Miscrosoft Word format A5 siap-siap.  Nanti kita akan beri format PDF kepada syarikat 'printing'.

Syarikat 'printing' akan 'print' berdasarkan jumlah 'section', menggunakan kertas paling besar iaitu A1.

1 section ada 32 helai i.e. 16 set A5 'double sided' (16 x 2=32). Jadi kalau buku kita ada 160 helai A5, syarikat 'printing' akan buat 5 'section' i.e. 160/32 helai.

Kira-kira tentang helai dan 'section' ini penting sebab ianya boleh mengganggu kos 'printing' kita.  Kita tak mahu lepas dah siap 'print', ada beberapa helai di belakang yang kosong tanpa sebarang cetakan. Rugi nanti.

c) Jenis kertas di dalam buku?

Biasanya ada 4 jenis iaitu:

1. Simili - kertas putih biasa samada 70gsm atau 80gsm.

2. Art paper - macam kertas majalah.

3. Premium ivory - warna kuning sedikit.

4. Bulky newsprint - Macam kertas suratkhabar, agak kesat.

Selalunya kita pilih Simili 70gsm saja untuk buku biasa.

d) Berapakah Color yang kita mahukan?

Untuk isi, kita boleh pilih samada mahukan 1 color (hitam putih), 2 color (contoh hitam dan merah) atau 4 color( warna warni).

Buku 'self-publishing' biasanya pilih 1 color saja.

Untuk cover, biasanya kita pilih 4 color.

e) Design cover kita bagaimana?

Kebiasaannya kita pilih Art card 260gsm.

Kemudian boleh pilih nak 'lamination' jenis kilat (glossy) atau biasa (matte).

Juga kita perlu pilih nak Spot UV (tulisan timbul tapi tak tembus ke belakang cover) atau Emboss (tulisan timbul dan tembus ke belakang cover).

f) Binding buku kita?

Biasanya kita pilih Lock bind atau nama lainnya Perfect bind yang menggunakan gam sahaja.

Binding jahit biasanya untuk buku yang tebal atau yang 'hard cover'.

Buku nipis seperti Zine bolehlah kita buat Stapler bind sahaja.

Selepas kita menjawab soalan-soalan di atas, barulah kita akan meminta 'quotation' dari syarikat 'printing' mengikut jumlah cetakan yang kita mahukan.

Nota: Kita boleh mengambil 'plate' yang digunakan untuk mencetak buku kita. Sebab 'plate' itu hak kita yang kita bayar. Manalah tahu kita nak cetak dengan syarikat lain pula selepas ini.

Dari kos sebuah buku, barulah kita akan menentukan harga jualan buku kita. Kami difahamkan ada formula untuk ini, yang akan dikongsikan kemudian Inshaallah.

Semoga post kali ini bermanfaat Inshaallah. Doakan aku berjaya terbitkan buku sendiri nanti ya! AMIN.

Keterangan gambar:
1) Poster seminar kredit kepada Nur El Hikmah. Watermark sekadar menunjukkan ianya dari blog aku.

2) Salah satu sesi hari ini. Yang berdiri di belah kanan adalah Ust Faris, pemilik Nur El Hikmah. Beliau juga adalah penulis bersama buku Kun Anta selain Ust Syed Kader dan Sis Heliza Helmi.

3) Hasil tuaian hari ini: Travelog Mr Traveller dan Kun Anta. Inshaallah aku kongsikan reviewnya nanti.

4) Dalam bulatan: 'Section-section' yang telah siap digam.

1 comment:

  1. Lama tak blog hop dan komen di blog. Terima kasih atas perkongsian :)

    ReplyDelete

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...