Monday 28 December 2015

Pengajaran dari permainan Neko Atsume

Aku mula men'download' permainan Neko Atsume sebab ramai kawan-kawan Dunia Kucing 'Group' (DKG) yang berkongsi gambar. Comel-comel belaka kucing-kucingnya.

Selepas aku 'download' aku pun mula bermain. Mula-mula aku lambat sangat nak dapatkan ikan tak kira ikan biasa mahupun ikan emas. Ikan-ikan ini didapati hasil dari setiap ekor kucing yang datang ke rumah aku samada untuk makan atau bermain. Bila aku nampak kawan-kawan DKG berkongsi rumah mereka sudah semakin besar, aku jadi cemburu. Aku berusaha keras mendapatkan ikan emas sebanyak 180 ekor. Akhirnya aku berjaya!

Aku ingat lepas itu aku akan bahagia. Rupanya semakin besar rumah, semakin banyak masa aku perlukan untuk memberi kucing-kucing makan. Aku juga perlu mempelbagaikan jenis-jenis mainan terutamanya kalau aku berhasrat mahukan kucing-kucing 'rare' datang ke rumah aku.

Lalu aku mula menjadi malas. Aku sudah malas mahu membeli makanan kucing. Sudah malas menukar posisi mainan untuk kucing. Klimaksnya adalah aku akhirnya telah 'uninstall' permainan ini.

Kadang kita mengukur kelebihan orang lain itu harus sama kesannya kepada kita. Sedangkan kita hanya cukup menjadi sederhana, sesuai dengan usaha kita. Semakin banyak harta benda, semakin perlu kita menjaga mereka. Adakalanya diri kita sendiri kurang terjaga.

Selamat tinggal Neko Atsume. Terima kasih atas pengajaran ini. Aku memang lebih suka hidup biasa, dengan semangat dan cinta luar biasa. Inshaallah.

Adios!!!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...