Sunday 3 January 2016

Kun Anta: Review buku peribadi

Seseorang pernah bertanyakan kepada aku apakah maksud 'Kun Anta'? Yang biasa didengarinya adalah 'Kun Fayakun'.

'Kun Anta' bermaksud be yourself atau jadilah diri sendiri. Mulanya 'Kun Anta' adalah hasil penangan lagu 'Kun Anta' nyanyian Humood Al Khuder. Seterusnya terhasillah buku 'Kun Anta' pula. Ada beberapa penerbit mengeluarkan buku dengan tajuk 'Kun Anta', tetapi aku akan buat review untuk buku terbitan Nur El Hikmah saja kali ini.

Buku 'Kun Anta' ini bagi aku adalah pocket guide untuk kita menghadapi kehidupan. Bagaimana dalam dunia yang begitu kompleks dan menuntut banyak pengorbanan, kita harus tetap menjadi diri sendiri, mengikut acuan Islam.

Isi kandungannya adalah kisah-kisah pendek yang sangat mudah difahami. Antara kisah-kisah yang paling aku suka adalah 'Kun Anta', Berdoa Tapi Tidak Dimakbulkan dan Jangan Hina Pendosa. Sebenarnya semua kisah pun aku suka. Sebab apa? Sebab sudahlah isinya ringkas dengan poin-poin dan diagram, penuh pula dengan grafik-grafik yang indah. Terbuai sekejap membaca buku ini.

Kisah-kisah di dalam buku ini sangat dekat dengan kisah hidupku sendiri. Seronok sebab ayatnya tidak sekali pun terasa seperti menuding jari kepada sesiapa atau merendahkan mana-mana manusia. Semua manusia dikira sama dan istimewa. Hatta pendosa juga masih ada ruang untuk memperbaiki diri. Pendek kata ianya sangat menginspirasikan!

Apa tunggu lagi? Belilah. Bacalah. Jom. Dan selamat menjadi diri kita sendiri. Yang istimewa. Di akhirat jua lebih utama. Mudah-mudahan. Inshaallah.

Oh ya. 'Kun Fayakun' bermaksud begini:

'Kun':Jadilah
'Fayakun': Maka jadilah

Surah Yasin ada ayat 'Kun Fayakun' ini. Apa yang telah ditetapkan oleh Allah akan tetap berlaku walau apa pun terjadi. Allah jualah yang maha berkuasa. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...