Sunday 17 January 2016

#Projek review barang oleh Cik Fairuz

Dulu masa aku belajar subjek Marketing, aku faham bahawa teknik pemasaran yang terbaik dan tak luput dek zaman adalah words of mouth. Iaitu kebaikan atau keburukan yang disampaikan melalui mulut manusia.

Dalam kecanggihan teknologi masa kini, definisi words of mouth diperluaskan lagi melalui kata-kata atau komen yang diluahkan di laman sosial, blog dan laman sesawang. Selalu kita dengar tentang review dan testimoni produk. Impak words of mouth ini memang besar sekali kepada para peniaga, terutamanya peniaga kecil yang baru nak mula berbisnes.

Selaras dengan misi menyumbang kepada masyarakat dengan apa cara sekalipun, aku terfikir untuk membuat words of mouth versi aku sendiri:

#projekreviewbarang

Caranya? Aku akan meluangkan masa untuk menulis review tentang produk yang aku beli atau guna. Yang aku rasa puas hati. Atau yang aku ada komen jujur dari hati, untuk kebaikan peniaga tersebut.

Selain #projekreviewbarang, aku akan hashtag juga mengikut jenis produk. Contohnya untuk tudung/shawl: #shawl, review buku: #reviewbuku dan sebagainya. Jadi lebih ramailah warga Instagram yang akan nampak review aku itu.

Setakat ini aku telah membuat review tentang buku, tudung dan servis laptop. Inshaallah aku rancang nak perluaskan lagi projek review aku. Walaupun aku bukan artis yang ada ramai follower, aku buatlah apa yang mampu untuk circle of family and friends aku.

#projekreviewbarang setakat ini hanya mengandungi post-post review dari aku sahaja. Hehe. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Semoga words of mouth aku akan bermanfaat untuk para peniaga. Aku pun ada niat nak berniaga juga sebenarnya. Inshaallah suatu hari nanti. Amin.

Semoga kita semua dimurahkan rezeki yang penuh keberkatan. Amin.

Kalau kalian ada produk best yang bermanfaat dan berpatutan harga dan kualitinya, bolehlah approach aku hehe (bajet macam artis popular buat review konon hahahah). Setakat ini review aku percuma saja. Sesuailah dengan taraf rakyat marhaen dan bukan selebriti. Hoho.

Adios!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...