Wednesday 2 March 2016

Pengajaran dari kematian

Mati. Berapa ramai dari kita yang takut mati. Satu, amalan belum mencukupi. Dua, mungkin masih ada impian hidup yang belum dikecapi. Tiga, betapa sakitnya mati. Kematian bukanlah perkara yang kita suka untuk bercerita.

Tapi kita harus juga cerita. Sebab setiap yang ada mulanya pasti ada akhirnya. Ada yang baru bermula sudah dijemput oleh Sang Pencipta. Ada yang lama, puluhan tahun  baru sampai masanya. Tapi tiada yang hayatnya sampai bila-bila, atau infiniti.

Bila berlaku kematian, pasti ada kesakitan. Kesakitan pada hati yang mencetuskan rembesan air pada mata. Betapa sakitnya kehilangan, tak semua memahaminya. Hilang sudah tempat pergantungan. Hilang sudah teman meluah rasa. Hilang segalanya. Yang berbaki hanyalah kenangan.

Bagi yang percayakan Tuhan dan hari pembalasan, kematian hanyalah permulaan kepada satu lagi dunia. Apa yang ada selama ini tidak bersama kita selamanya.

Masanya untuk hargai apa yang masih ada. Hormati insan yang lebih tua. Mereka mungkin membantu kita menghadapi peristiwa-peristiwa besar dalam hidup kita. Sayangi yang lebih muda. Kita contoh tauladan buat mereka.

Perlukan masa untuk terima. Menangislah asal tidak meraung berlebih-lebihan. Jadikanlah kenangan sebagai penguat semangat untuk masa depan. Kita di dunia ini banyak peranannya. Jangan putus asa.

Buat arwah Pak Teh Tawi yang penuh karisma, Al-Fatihah.

Tulisan ini diselang-selikan dengan lagu Pergi Tak Kembali dan juga Menanti di Barzakh.

Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Wallahuakbar.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...