Tuesday 1 March 2016

Jom Kahwin

Pagi tadi telinga aku dijamu dengan iklan program Jom Kahwin di radio oleh seorang selebriti. Entah kenapa walaupun niatnya baik untuk mengajak orang berkahwin, aku rasa semacam.

Aku rasa bila sebut tentang kahwin orang kita terlalu banyak mengaitkan dengan hal ehwal seperti 'door gift', kompang, DJ, 'pre and after wedding photographer', kad kahwin, katering, 'bridesmaid', mak andam dan beberapa lagi senarainya.

Senarai itu bukan datang kosong. Datangnya dengan permintaan. Permintaan terhadap sumber kewangan. Sumber kewangan pula kadang bukan percuma. Datangnya berkos dan faedah. Datangnya sekejap, perginya bertahun-tahun.

Hikmah hakiki kahwin seakan disembunyikan. Tujuan sebenar kahwin kurang difokuskan. Hal ehwal kewangan selepas kahwin diabaikan. Yang penting hubungan dihalalkan. Malangnya untuk mendapat status halal adakalanya umpama mendapat status halal dari JAKIM, panjang dan mungkin mahal prosesnya.

Sudahnya kahwin hanya laungan. Jom kahwin, jom kahwin, jom kahwin.

Jom kahwin. Dalam mimpi mungkin.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...