Tuesday 13 June 2017

Pendidikan dari kisah berbuka puasa non-Muslim

Viral kisah non-Muslim yang menunggu Muslim berbuka dahulu, sebelum mereka makan. Buat aku berfikir, kenapa perlu viral? Bukankah sudah lama kita begitu? Sepertinya berbuat baik dengan orang dari bangsa atau agama lain itu perlukan 'approval'. Berbuat baik sebegitu seolah perlu dihebahkan demi memberitahu masyarakat lain yang pernah 'butthurt' dengan kes lain berkaitan agama dan bangsa. Di permukaannya nampak manis tapi dalamannya seakan ada kanser yang membiak.

Semalam kawan sepejabat berbangsa India beragama Kristian (sengaja disebut, tiada niat buruk OK) bercerita kisah mereka sekeluarga juga menunggu lebih kurang 10 minit untuk makan di restoran, sama dengan Muslim yang berbuka puasa. Aku cakap tak mengapa, boleh saja mereka makan. Tak salah pun.

"It' because of the kids. Ada ramai budak kecil. Tak nak mereka fikir yang kita tidak hormatkan orang agama lain".

Jawapannya buat aku terkedu dan mengalah jua.

Pendidikan luar buku. Untuk masa depan. Baiklah. Memang anak-anak kecil kini perlukan pendidikan begitu. Yang sudah lepas, biarlah mereka dengan labu-labu berisi racun perkauman dan sengketa agama.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...