Thursday 25 January 2018

Aku dan Teknologi

Shopping barang keperluan di Giant hari ini. Usai membayar, aku tengok tak ada plastik diberikan.

"Dik, nak plastik" minta aku.

Plastik dihulurkan begitu saja. Aku mengisi barang-barang belian sendiri. Cashier meneruskan kerjanya dengan pelanggan seterusnya.

Serius, aku macam bercakap dengan robot. Langsung tak ada human touch. Perasaan yang sama aku rasa kalau aku membuat pembelian online melalui Lazada atau Taobao.

Mungkin aku yang sentimental. Tapi makin canggih teknologi, makin kurang emosi yang terlahir dari fizikal dan susuk manusia. Yang ada cuma emosi yang terlihat dalam hashtag, post, tweet, thread dan yang seangkatan dengannya.

Aku berjiwa lama. Susah sikit nak adapt dengan perkembangan teknologi yang terlalu pesat. Lebih-lebih lagi yang menghakis nilai kemanusiaan dan moral kita.

Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Ini kata-kata lama yang aku amalkan sampai sekarang. Maaflah, tapi tak ada teknologi yang boleh mengubah mesej dari kata-kata ini.

Bagi aku teknologi tetap teknologi, yang juga dicipta oleh makhluk bernama manusia, dengan izin Allah jua.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...