Wednesday 31 January 2018

K.A.W.A.N

Aku tak punya ramai kawan sebenarnya. Kawan bagi aku, suatu title yang bukan calang-calang. Tak ada istilah BFF (Best Friends Forever) atau kawan baik bagi aku. Sebab itu aku tak hairan dengan situasi kawan yang berkepentingan, kawan masa senang saja dan sebagainya. Sebab nak dapat title sebagai kawan kepada aku pun sebenarnya susah. Hoho.

Bukan senang nak jadi kawan aku. Aku biasanya reserved kalau jumpa pertama kali. Hanya senyum dan tegur sikit-sikit. Tapi benarlah orang kata, kalau kita berniat baik, tak erti mendengkikan orang, kawan akan datang sendiri kepada kita. Kawan itu pula, adalah yang sama macam kita.

Kawan-kawan aku Alhamdulillah, baik-baik belaka. Bukan kaki gossip makcik bawang. Bukan jenis menyampaikan cerita. Bukan jenis berpura-pura, depan cakap lain belakang cakap lain. Tahu bila perlu simpan rahsia, bila boleh kongsi cerita.

Dalam berkawan, kita tak boleh hanya nakkan kawan kita saja yang terima baik buruk kita. Kalau kita berkawan dengan ikhlas, dengan sendirinya kita akan tolerate dengan kelemahan kawan kita. Dengan sendirinya kita akan duduk dengan kawan kita, saat dia berdepan dengan masalah. Tak perlu berlakon, tak perlu rasa terpaksa.

Satu lagi, tak ada satu rule untuk membataskan siapa kawan kita. Hari ini kita boleh berkawan dengan A, minggu depan kita boleh berkawan dengan B. Tahun depan kita boleh berkawan dengan C. Yang penting kita ikhlas.

Kalau dalam berkawan ada konflik yang menyakitkan hati kita hingga kadang-kadang sampai putus kawan, jangan dipanjangkan lagi. Lepaskan saja kawan itu. Bila hati sudah tenang, baru fikir semula samada nak berkawan semula atau cari kawan baru.

Jadi diri sendiri. Kawan yang sesuai dengan kita akan datang dengan sendiri. Jangan risau OK. Kalau tak ada kawan, kita masih ada keluarga dan paling penting masih ada Allah S.W.T.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...