Saturday 20 January 2018

Trip #workcation-Temerloh, Pahang

Holla!

Kali ini aku roadtrip ke Temerloh, Pahang. 1st time drive ke area Pantai Timur. Aku ditemankan oleh kawan single ladies, Aini.

Alhamdulillah, selepas 2 jam memandu kami sampai ke pekan yang terkenal dengan ikan Patin ini.

Objektif trip?

1) Kenduri aqiqah Malique Idrissi, baby boy Hafsah.

2) #workcation: Jalan-jalan sambil membuat kerja. Gigih aku membawa laptop OK. 😅😅😅

Itinerari:

1) 20/1/2018 (Sabtu)

-Bertolak ke Temerloh pukul 2.00 petang (Gombak-Karak-LPT-Temerloh).

-Sampai di Merrinton Hotel, Temerloh pukul 4.00 petang.

-Rehat di hotel

-Makan malam di restoran Sawadee Tomyam.

-#Work di hotel

2) 21/1/2018 (Ahad)

-Sarapan di D Rouz Cafe (seberang jalan dari hotel kami).

-Check-out hotel dan pergi kenduri aqiqah.

-Singgah di Pusat Konservasi Gajah Kuala Gandah, Lanchang.

-Balik KL

Bajet:

1) Hotel - RM108 (Deluxe twin)

2) Minyak - RM60

3) Tol -

KL-Temerloh: RM6 + RM3.50 + RM6

Temerloh-Lanchang-KL: RM3.40 + RM 2.80 + RM3.50 + RM6 + RM2.50

4) Makan malam - RM62.60 (Menu nasi putih dengan 3 jenis lauk termasuk ikan siakap 3 rasa)

5) Jajan di RnR dan kedai runcit bawah hotel - RM13.90 + RM9

6) Sarapan pagi (Ahad) - RM9

Jumlah besar - RM296.20

Jumlah per pax - RM148.10

Tips:

1) Rancang perjalanan. Tahu nak pergi season apa, ikut jalan mana, berapa tolnya, di mana RnRnya. Jangan stuck dalam traffic jam pula.

2) Temerloh agak ke dalam lokasinya. Line internet mungkin kurang baik. Kalau agak-agak sesat terutama malam, jangan sesekali panik. Berhenti di tepi jalan yang terang (ada jalan yang gelap tanpa lampu jalan), cuba setting semula Waze dan Google Maps serentak.

3) Banyak restoran ikan Patin di Temerloh. Yang famous ialah Kancil Ikan Patin dan Go' Bang Ikan Patin. Tapi aku tak pergi, sebab tak sempat. Lagipun lauk kenduri dah ada lauk ikan patin masak tempoyak. Sedap, homemade lah katakan.
4) Ada taman rusa (katanya macam Deer Park di Nara, Jepun) berdekatan Pusat Konservasi Gajah Kuala Gandah. Kami tak sempat singgah sebab dah penat hoho.

5) Berhenti rehat jika mengantuk. Roadtrip memang best, tapi bahaya memandu lama sangat. Terutamanya kalau ada seorang saja driver, macam kes aku. Hehe.

Work hard, play hard. Repeat.