Friday 16 October 2015

Tips menjaga kebersihan tandas awam

Dari kecil kita dah dihidangkan dengan kempen menjaga kebersihan tandas awam. Terdapat juga pertandingan tandas terbersih di sebahagian tempat di negara kita.

Beberapa tahun yang lepas aku ke Bandung, Indonesia. Dibandingkan dengan negara kita, rakyat di sana secara fizikalnya kelihatan susah. Tapi di semua tandas yang aku singgah, kesemuanya bersih. Begitu juga semasa aku ke Siem Reap, Cambodia. Tandasnya juga bersih.

Hasil dari pemerhatian aku bertahun-tahun, kita ada masalah:

1) Kita mahu bersih, tapi hanya untuk kita.

Orang lain tak penting. Bila kita nampak ketulan tahi tak habis dipam, kita marah dan pergi ke tandas lain. Sedangkan kalau kita tolong pam(sambil tutup mata dan hidung), ramai lagi orang boleh menggunakan tandas itu. Kita tunggu makcik 'cleaner' pula yang datang pam. Sebab? Sebab dia golongan 'cleaner' dan kita pula golongan profesional. Tahi tetap sama-sama busuk juga!

2) Kita rasa 'superior' berbanding orang lain. Contohnya, kakitangan Non-Muslim di pejabat aku pernah mengadu tandas kami selalu basah dan licin.

Walaupun mereka tak cakap 'direct' aku faham. Sebahagian kakitangan Muslim main sembur saja air paip dalam tandas. Tak tahu nak lap. Ada pula yang ambil wuduk di paip. Siap ada gayung bertulis "Untuk wuduk".  Masing-masing tak mahu ke surau di tingkat 11.

Bila orang 'sound' kita rasa sensitif. Kita kata mereka tak faham kita. Sedang kita tak fikir pun kebajikan mereka yang mungkin boleh terjatuh akibat kita menyembur air merata-rata. Mereka adalah kawan kita juga, bukan?

Maka, apakah solusinya?

1) Fikirkan orang lain juga. Jangan hanya aku, aku dan aku. Kita hidup bermasyarakat.

2) Kebersihan sebahagian dari iman. Tandas juga perlu bersih. Bukan hanya tandas di rumah kita, malah di mana-mana pun.

3) Bayangkan makcik 'cleaner' itu saudara mara kita. Ya, itu kerja mereka tapi bukankah bagus kita memudahkan urusan mereka?

Buat makcik cleaner:

Andalah wira negara.

Jangan ingat yang bayar cukai pendapatan saja wira negara OK!

Bayar cukai tapi kena bayar tol juga. Bayar cukai tapi kena juga ambil insuran sebab hospital kerajaan tak boleh menampung semua rakyat.

Kita sebenarnya sama. Fizikalnya saja terlihat lebih profesional dan ada-ada.

Aku ingatkan diri sendiri juga. Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...