Tuesday 27 October 2015

Tips beli rumah 'second hand/subsale'-SEBELUM

APA NAK BUAT SEBELUM MEMBELI RUMAH? 

BUATLAH 4 PERKARA INI:-

1) Jawab soalan-soalan berikut:

a) KENAPA nak beli rumah?

Untuk duduk sendiri, untuk disewakan kepada orang lain atau untuk dijual selepas harganya naik (sebagai pelaburan)? Soalan ini sangat penting sebab ianya akan menentukan lokasi dan jenis rumah yang akan kita beli.

Jalan selamat, pilihlah rumah yang boleh digunakan untuk kesemua sebab di atas.

b) Di manakah LOKASI rumah tersebut?

Kalau nak duduk sendiri, perlukah berdekatan dengan rumah ibu bapa kita? Adakah rumah itu perlu berdekatan dengan stesen LRT, tempat kerja, sekolah, atau universiti, untuk kemudahan kita sendiri nanti?

Kalau nak sewakan, adakah rumah itu berdekatan dengan stesen LRT, universiti/kolej atau sekolah? Kebiasaannya kita boleh menyewakan samada kepada orang bujang yang sudah bekerja (lebih stabil kewangannya) atau pelajar universiti('hot market', tapi sedikit leceh terutama bila mereka bercuti semester).

c) Rumah JENIS apakah yang kita mahukan?

Ada orang suka rumah teres dua tingkat. Ada juga yang suka rumah teres setingkat. Ada juga yang sukakan apartmen atau kondo sebab mahukan 'privacy' dan keselamatan. Kalau kita beli untuk disewakan, mungkin flet pun dah cukup. Janji dapat kutip duit sewa dan dapat sedikit untung, yang boleh di'roll' untuk membeli rumah lain, mungkin.

Kalau kalian ingin membeli rumah berstatus 'low cost', perlu diingatkan yang ada syarat dari segi pendapatan bulanan individu atau isi rumah. Macam di Selangor, syarat untuk pembeli rumah berstatus 'low cost' adalah berpendapatan isi rumah tidak melebihi RM2,500 sebulan (setakat tahun 2014). Kalau pendapatan kalian lebih dari yang ditetapkan, kalian perlu membuat rayuan kepada lembaga perumahan negeri, contohnya Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS).

Terpulang. Macam aku, walaupun aku dah 'survey' beberapa rumah apartmen, sudahnya aku pilih rumah teres setingkat, atas sebab praktikal untuk masa hadapan(tak perlu naik turun tangga) dan senang mengemas. Disebabkan rumah teres setingkat itu berstatus 'low cost', aku terpaksa membuat rayuan (diuruskan oleh peguam) kepada LPHS. Tempoh rayuan aku diluluskan adalah dalam masa 2 bulan. 

2) Adakah kita layak dan mampu untuk membeli rumah?

'Layak' bermakna kita tidak di'blacklist' oleh bank. Mungkin kita telah berjaya membayar hutang sedia ada dengan lancar dan rekod kredit kita bagus.

Untuk maklumat lanjut tentang bagaimana kalian boleh mendapatkan rekod kredit CCRIS, bolehlah merujuk ke blog ariffshah.com.

'Mampu' bermakna selepas ditolak hutang bank untuk rumah nanti, kita masih mampu untuk membayar belanja-belanja asas seperti makanan, pengangkutan dan belanja kecemasan. Sudah pastilah kita harus berjimat nanti, sebab bajet kita akan berkurang dengan jumlah yang agak besar.

Bersediakah kita?

Untuk membuat kira-kira bayaran deposit, pembiayaan bank, bayaran bulanan, yuran guaman dan duti setem bolehlah merujuk ke laman web berikut:


Aku dah menggunakan kalkukator di laman web itu dan memang terbukti sangat membantu untuk aku membuat bajet duit pendahuluan yang diperlukan. 

3) Jenis pembiayaan untuk membeli rumah

Selepas pasti yang kita layak untuk membuat pembiayaan, kita bolehlah memilih dari mana kita nak dapatkan pembiayaan. Kebiasaannya ada beberapa sumber pembiayaan seperti berikut:

1) Tunai

Wow kayanya kita! Tapi tak mustahil hehe. Tapi setakat ini susah nak jumpa orang beli rumah pakai tunai 100%, lebih-lebih lagi dengan harga rumah sekarang yang melampau-lampau tingginya.

Tapi, kita masih memerlukan tunai untuk membayar duit deposit. Sebabnya, begitu jarang sekali bank mahu memberikan pembiayaan 100% untuk pembelian rumah 'second hand/subsale'. Antara sumber tunai yang boleh kita gunakan adalah pengeluaran KWSP, simpanan sendiri dan pinjaman dari ahli keluarga.

2) Bank

Boleh 'download' aplikasi iMoney untuk pengguna Android. Di dalam aplikasi itu ada senarai bank-bank dan kadar keuntungan masing-masing. Boleh juga pergi ke laman web bank-bank tersebut untuk mendapatkan maklumat.


3) Pembiayaan dari organisasi tempat kita bekerja

Aku ambil pembiayaan dari sumber ini(aku kerja dengan Maybank). Sebab aku buat keputusan membeli rumah teres lebih kepada untuk kegunaan sendiri, walaupun boleh juga disewakan atau dijual nanti. Kadar keuntungan ditetapkan pada 3.5% dan bayaran bulanan dilakukan melalui potongan gaji.

Kelebihannya adalah bayaran bulanan diselaraskan mengikut kenaikan gaji, jadi tempoh pembayaran balik menjadi singkat iaitu lebih kurang 22 tahun. 

Kekurangannya? Tak merasalah aku naik gaji beb! Tak mengapalah. Fikir jangka panjang (nak memujuk hati kononnya haha). Lagi satu, kalau aku berhenti kerja, kadar keuntungan bertukar menjadi sama macam di pasaran, maka bayaran bulanan akan menjadi lebih tinggi berbanding sekarang sebanyak RM600 ke RM700(banyak tu!). 

Jadi, adakah itu bermakna aku tak boleh berhenti kerja sampai pencen? Wallahua'lam.

4) Duit deposit(10% dari harga rumah) + yuran guaman + yuran jurunilai rumah

Kalau kita beli rumah 'second hand/subsale' memang duit tunai kena ada dalam tangan. Menggunakan kalkulator di laman web Loanstreet itu, kita boleh buat bajet jumlah tunai yang kita kena sediakan.

Hmmmm...aku tak pasti dengan orang lain. Tapi setakat pengalaman aku sendiri dan 'feedback' dari agen-agen hartanah, kalau rumah yang kita nak beli itu berharga lebih kurang RM300, 000 ke atas, memang nak tak nak kita terpaksa meminjam duit ahli keluarga terlebih dahulu.

Sebabnya? Untuk memastikan kelancaran segala urusan kita nanti. Contohnya, agen atau tuan rumah akan meminta tunai 10% deposit sebaik saja kita 'confirm' mahukan rumah dan 'confirm' dapat pembiayaan dari bank/organisasi bekerja.

Masa nak tandatangan perjanjian 'Sales and Purchase ('S & P agreement-SnP') dengan tuan rumah, peguam dah minta bayaran mereka beserta duti setem. Jumlahnya bukan sedikit. Mencecah RM10,000 pun ada, bergantung kepada harga rumah yang dibeli.

Jangan lupa juga yuran jurunilai rumah yang boleh mencecah ribuan ringgit juga. Jurunilai diperlukan sebab jumlah pembiayaan dari bank akan bergantung kepada nilai pasaran rumah, bukan nilai yang tuan rumah tetapkan. Aku akan jelaskan dalam post seterusnya OK.

Yuran guaman untuk perjanjian pembiayaan ('Loan/Financing agreement') dari bank pun kena bayar juga. Ribuan ringgit juga. Fuhh...pening tak? Memang pening beb.

Akhir sekali, kena pula membayar kos-kos untuk tukar nama segala bil seperti air, elektrik dan pembetungan yang boleh mencecah ratusan ringgit.

Aku mengaku, aku meminjam duit mak aku untuk membayar semua kos-kos di atas. Ada juga yang aku boleh bayar sendiri, tapi mak aku cakap masukkan saja semuanya dalam jumlah pinjaman. Senang nanti nak dibuat kiraan bayaran balik kepada mak aku. Tengok? Tak ada benda percuma beb dalam dunia ini! Haha.

Hutang dengan mak memang aku rekodkan dengan teliti berserta butiran bayaran balik menggunakan duit pengeluaran KWSP, bonus dan bayaran bulanan. Prinsip mak, beli rumah memang kena berkorban. Mak berkorban duit simpanannya untuk menolong aku. Aku berkorban membayar balik hutang Maybank dan mak. Tapi Inshaallah semua ini berbaloi untuk manfaat jangka panjang.

Kita jumpa di post seterusnya Inshaallah!


No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...