Sunday 2 October 2016

Bagaimana Untuk Menambah Pendapatan-Part 2

Kali ini aku kongsikan tips Tuan Shazly tentang cara menambah pendapatan melalui internet.

5 cara untuk menambah pendapatan melalui internet (tak semua cara sesuai dengan kita):

1) Product Affiliate

Jual produk yang sedang trending dan dapat komisyen.  Tuan Shazly beri contoh produk ubat kuat dan ubat kuruskan badan. Berlambak promosi tentang produk sebegini di Instagram dan FB. Tapi carilah yang betul-betul dapat kelulusan Kementerian Kesihatan, ya.

Tuan Shazly juga kongsi tentang pasaran luar negara yang boleh kita cuba:

- www.clickbank.com
- www.amazon.com

Kenapa pasaran luar negara ini menarik? Sebab foreign exchange rate mereka yang tinggi berbanding Malaysia. Tapi kena kaji dululah bagaimana nak menjual dan dapat untung dari conversion di pasaran ini. Inshaallah boleh.

2) Cipta produk atau informasi

Aku terjumpa iklan tentang jualan pendrive yang mengandungi rancangan kartun kanak-kanak macam Shin Chan, Doraemon dan sebagainya. Sekali fikir, kelakar pula. Tapi memang ada market, OK. Sebab alasan mereka menjual sangat logik: Supaya anak-anak tak kacau smartphone ibu bapa. Brilliant!

Fikirkan apa yang kita pandai buat, dan bagaimana kita boleh membantu orang ramai. Tuan Shazly beri contoh seorang cikgu yang buat servis pembersihan. Dalam masa hanya 2 bulan, cikgu ini telah mendapat kerja membersihkan sebuah masjid yang agak besar di Selangor, dan mempunyai 2 orang pekerja.

Fikir-fikirkan.

3) Media visual untuk hasil kerja tangan

Kita boleh post hasil kerja tangan kita di Pinterest dan Instagram dan buat duit.

Baru-baru ini aku dapat tahu sepupu aku yang masih bersekolah telah mendapat income ratusan ringgit. Bagaimana? Hanya dengan meletakkan gambar hasil kraftangannya di laman sosial. Ada mat salleh telefon dia, suruh buat video tentang cara menghasilkan kraftangan tersebut dan poofff, dapat duit!

Tuan Shazly kata boleh cuba letak link ke laman web ini dalam post-post kita: senangpay.com. Tapi aku cadangkan kalian study dulu caranya OK.

4) Promosikan servis

Ini ada sedikit kaitan dengan no 2). Tapi lebih kepada servis coaching atau consultancy. Contohnya kalau kita bagus dalam membuat kek, kita coach orang lain untuk buat kek. Kalau kita bagus dalam event management (macam Tuan Shazly) kita consult orang untuk pastikan event mereka berjaya.

Tips penting dari Tuan Shazly:

Promosikan servis kita kepada 3 orang ini saja sebagai permulaan:

a) Saudara-mara
b) Kawan baik
c) Kawan pejabat

Tapi aku pernah baca tips lain kata avoid orang-orang di atas, atas faktor nak murah, free dan sebagainya.

Apapun, tak salah mencuba, betul?

5) Cipta komuniti khas yang berbayar

Cipta private group yang mahukan servis kita secara extra dan berbayar. Macam Tuan Shazly, program Saku Penuh ada 2 kategori: percuma dan berbayar.

Contoh lain yang aku boleh fikir, idola aku Silvia Mahutova pun ada buat servis begini. Dia post artikel IFRS secara percuma di laman web ifrsbox.com, tetapi dia offer IFRS Kit yang kena bayar. IFRS Kit itu lengkap dengan segala penerangan dan contoh, yang sangat-sangat extra berbanding artikel-artikel percuma.

Selesai sudah perkongsian aku. Semoga bermanfaat buat semua. Inshaallah.

Jom tambah duit!

Nak tahu tentang program Saku Penuh?

Klik sini.

Salam.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...