Thursday 20 October 2016

Tenang Hidup Berseorangan

Baru lepas makan nasi goreng USA ayam,  berseorangan di dapur. Hari-hari lain pun makan seorang. Di pejabat, di restoran makanan segera, di kedai makan, pun seorang.

Pergi kelas ACCA, seorang. Pergi seminar, seorang. Pergi volunteering, seorang. Pergi shopping mall, seorang. Pergi servis kereta, seorang. Pergi mana-mana pun seorang. Hanya bila bersama keluarga saja aku tidak keseorangan. Dengan kawan adalah juga sekali-sekala aku tak keseorangan.

Dulu aku risau hidup akan kusut andai keseorangan. Sekarang tak ada apa yang boleh menahan aku dari berseorangan. Percaya atau tidak, aku malah tidak pernah menonton TV lagi sekarang, kecuali kalau di rumah mak ayah aku. Itu pun aku selektif dengan rancangan-rancangannya.

Kalau jadi apa-apa yang buruk pada diriku saat berseorangan?

Aku serahkan pada Tuhan.

Sebagaimana Tuhan mentakdirkan aku untuk masih menyendiri tanpa teman hidup, seperti itu jugalah aku menyerahkan nasibku kepadaNya.

Yang penting aku kini lebih gemar bermonolog dengan diri sendiri. Psiko? Mungkin. Tapi ingat, ramai juga yang berteman hidupnya, namun masih psiko. Sekurang-kurangnya aku tak mengganggu hidup manusia lain.

Tak mudah menyayangi dan akhirnya tak dipedulikan.

Tak mudah setia dan akhirnya dikhianati.

Tak mudah berteman dan bersahabat dan akhirnya dipinggirkan akibat prasangka.

Tak mudah melafazkan maaf dan akhirnya gagal meneruskan hidup dengan tenang.

Tak mudah untuk mengharapkan manusia dan akhirnya mengetepikan Tuhan.

Aku kuat sebab Tuhan. Aku seorang sebab Tuhan.

Akhirnya aku nanti seorang, saat kembalinya aku kepada Tuhan.

Selamat malam.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...