Tuesday 11 April 2017

Review Telco peribadi: U Mobile

Aku ingat lagi bulan Disember 2016, U Mobile ada troll telco-telco lain di YouTube. Baekkk punya. Hmm...Tak mengapalah, itu strategi pemasaran mereka, kan.

Nak dijadikan cerita, sebab tak tahan dengan kos internet prepaid Maxis, aku pun switch ke U Mobile. Awal bulan Mac 2017 aku mula pakai pakej U Mobile postpaid P70 (20GB data internet).

Maka, marilah baca review peribadi aku OK. Sebelum itu, review aku ini jenis simple tau. Bukan jenis canggih teknikal bagai.

1) Harga

To be honest, pakej-pakej internet U Mobile memang paling awesome dari segi harga. Pakej yang aku ambil boleh dapat 20GB data, kot! Banyaklah untuk orang yang medium user, setakat tengok video-video, FB dan Whatsapp. Kalau jenis pemain game online atau pendownload tegar movie, pakej ini mungkin tak berapa menarik.

2) Kelajuan dan coverage

Hah! Sampai di bahagian ini, aku ucapkan selamat tinggal buat U Mobile. Nampaknya 2 bulan saja aku gunakan U Mobile.

Sebab?

Line macam siput. Masa aku pergi Penang dan Taiping baru-baru ini, susah sangat nak dapat line untuk apps Waze. Lama tunggu nak keluar direction. Kena berhenti tepi jalan tunggu loading. Sangat leceh OK!

OK itu mungkin di luar KL dan Selangor. Di bangunan pejabat aku di Menara Maybank pun, aduhai... tiada line langsung OK! Setiap masa tunjuk E. Kalau mesej dengan bos paling azab. Bos tanya mana attachment? Terpaksa jawab no line, boss. Malu, OK!

Itu belum dalam LRT lagi. Kebanyakan masa, memang tiada line. Kadang line penuh tapi langsung tak boleh connect internet. Tak faham betul. 

2 kali buat report, aku tak puas hati dengan jawapan U Mobile. Maka, sampai di sini sajalah jodoh kita wahai U Mobile. Bulan depan aku pakai telco baru, Inshaallah. Sekarang senang, tiada kontrak. Mudah nak tukar line ke telco lain.

Review aku bukan saja-saja nak condemn U Mobile tau. Nama pun review peribadi, kan. Kalian boleh baca segala komen-komen negatif di FB U Mobile dan nilaikan. Orang marah sebab janji tak ditunaikan. Janji nak beri banyak data, unlimited music, video streaming. Akhirnya? Data tak utilise sebab tiada line. Tapi kena bayar juga setiap bulan.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...