Tuesday 18 April 2017

Perihal Whatsapp dan Common Sense of Urgency

Kita terlalu bergantung dengan Whatsapp untuk berkomunikasi sampai tak tahu membezakan bila masa kita perlu Whatsapp dan bila masa kita perlu terus call.

Contohnya sekarang ini pukul 8 malam.Kita ada appointment pada pukul 10 malam. Kita nak percepatkan appointment kepada sejam lebih awal iaitu pukul 9 malam. Kita boleh saja call dan terus deal dengan orang itu, kan? Tapi kita sanggup Whatsapp dan tunggu orang itu reply sehingga pukul 8.30 malam. Lepas itu baru kita call.

Orang lain tiada hal lain yang pentingkah selain berjumpa dengan kita? Orang lain sentiasa pegang smartphone dan ada akses internetkah? Internet telah buat kita jadi hilang pertimbangankah tentang pentingnya catch up dengan masa orang lain?

Lagi satu, bila kita tertinggal telefon di rumah adakah mati terus komunikasi dengan orang yang kita janji? Boleh kita buat tak tahu saja, sedang kita boleh saja meminta bantuan kawan-kawan yang ada nombor orang itu? Melainkan orang itu adalah orang yang pertama kali kita kenal dan kita tak pernah tulis nombornya. Logik juga.

Teknologi perlu memudahkan dan tidak menjadikan kita malas. Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...