Tuesday 23 May 2017

Review Hotel Peribadi: D Boutique Hotel, Dengkil

Kali ini aku akan review hotel D Boutique yang terletak di Dengkil, Selangor. Kalian pernah pergi ke Dengkil tak? Kalau tak pernah, Dengkil sebenarnya sebuah pekan kecil. Di sini hotel-hotelnya stail bajet. Hotel D Boutique ini antara hotel yang agak grand di Dengkil. Tapi harga biliknya agak murah juga, tau. Baca review aku di bawah ini:

1) Proses booking

Aku berjaya dapat kadar yang paling murah untuk bilik Queen bed iaitu RM138 (termasuk breakfast). Booking melalui Bookings.com, melalui app TripAdvisor.

2) Proses check-in

Check-in sangat smooth. Kali ini kad kredit aku tak dicaj SEBELUM sampai ke hotel. Aku cuma perlu bayar refundable deposit RM50 di hotel. Duit hotel keseluruhan, aku swipe kad kredit SEMASA check-in.

3) Ciri-ciri keselamatan

Kena scan kad akses bilik sebelum lif boleh bergerak naik ke tingkat yang kita mahukan. Sekali tengok macam selamatlah.Tapi, aku kemudiannya ternampak tangga di tepi pintu lobi hotel. Mungkin tangga untuk kecemasan?

Aku boleh naik tangga itu sampai ke tingkat 1 dan menuju ke bilik aku. Jadi aku tak berapa faham fungsi scan kad akses bilik di lif untuk keselamatan sebenarnya. Lainlah kalau tangga kecemasan itu lokasinya di belakang hotel, kan? Entah.

4) Hiasan dalaman hotel dan bilik

Memang cantik. Konsep minimalis yang digunakan memang menarik hati aku. Biliknya luas, dengan meja untuk aku membuat kerja. Juga TV flatscreen dengan rancangan Astro yang minimum.

5) Kemudahan di hotel

Untuk hotel berharga RM138 dengan breakfast, aku rasa sangat--sangat berbaloi. Sebab biliknya ada iron dan iron board, kopi dan krimer, open wardrobe, laci-laci, TV dan Astro, malah toiletries di dalam tandas. Lengkap! Oh, cuma aku tak jumpa sejadah untuk solat. Tanda kiblat ada, untuk rujukan.

Di lobi hotel ada vending machine dan coffee maker, kalau tak silap. Lupa pula aku nak tengok betul-betul.

6) Kualiti makanan

Untuk breakfast, menunya terhad tapi berbaloi dengan harga yang dibayar. Ada nasi goreng, bihun, crab stick, cereal, roti bakar dan kopi/teh. Rasa makanan pun OK. Again, berbaloi dengan harga yang dibayar. Hehe.

7) Kemudahan di luar hotel

Parking percuma saja, open parking di kawasan deretan hotel dan kedai. Ada kedai makan mamak, kedai makan masakan Melayu dan ada kedai 7 Eleven. OK jugalah kan.  

Keseluruhannya, aku suka! Panjang umur boleh repeat di sini.  Oh yeah!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...