Tuesday 30 May 2017

Umur bukan penghalang: 33 tahun kehidupan

Umur aku 33 tahun ini. Biarlah, aku memang tak ada konsep sorok umur.  Bandingkan umur 33 tahun dengan 23 tahun aku boleh simpulkan:

1) Likes

-Hidup makin tenang
Fokus hanya pada orang atau benda yang penting. Buat semua aktiviti seorang diri pun tak jadi masalah.

-Kurang mencarut, mengarut dan seumpama dengannya
Aku dah tak follow page-page keras dan judgemental di FB. Selektif dalam berkawan dan hanya ambil perkara positif dari semua kejadian.

-Lebih empathy iaitu cuba memahami situasi orang lain sebelum menilai atau membuat kesimpulan
It's OK to be defensive tapi cuba juga untuk memahami keadaan orang lain.

-Sabar dalam marah
Ini dulu susah beb untuk aku! Maknanya ialah diam bila marah. Contoh bila orang membebel, cepat sangat judge aku: aku diam dan hanya menjawab dalam hati. Kalau aku jawab juga, boleh meletup dunia agaknya.

-Kenal diri sendiri dan tahu objektif hidup Contohnya aku dah kerja 10 tahun. Aku kenal ramai staf senior berpangkat manager, head dan presiden di pejabat. Kalau aku nak naik lebih tinggi, boleh saja buat muka tak malu minta kerja dengan mereka. Tapi aku tak boleh go dengan mereka. Aku rela mingle dengan orang bawahan, tanpa protokol dan tanpa after work whatsapp tentang kerja. Aku tak sesuai dengan dunia korporat dan sedang usaha keluar secepat mungkin.

-Kita define sendiri kebahagiaan
Contohnya kalau dengan berkahwin, beranak dan bercucu buat kita bahagia, silakan. Lepas apa yang berlaku, aku lebih rela single dulu. Cinta itu memenatkan. Bahagia aku bila dapat berbakti kepada orang sekeliling, tak semestinya hanya bakal suami dan keluarga mertua.

-Let by gone be by gone
Perkara lepas tak boleh diubah lagi. Ambil masa untuk reflect, kemudian move on. Walau ianya melibatkan banyak titisan air mata, hidup perlu diteruskan.

2) Dislikes

-Kurang peluang dalam sesetengah aspek Contoh terdekat program Fellowship anjuran Teach for Malaysia. Aku tak layak apply sebab umur atas dari 32 tahun. Sedih! I wish I knew it earlier. Sabar.

-Pandangan negatif orang
Ini apply untuk orang yang berfikiran lama dan judgemental. Perempuan bujang, 30an, duduk seorang (belum dapat penyewa lain). Nak berbaik-baik dengan jiran pun kena hati-hati. Tersalah baik atau terlebih senyum dengan suami jiran takut dikata lain pula. Mungkin aku yang negatif, tapi lebih baik mencegah, bukan? Oh, belum lagi kes skandal lama mencari aku semula, walaupun dia dah beristeri dan beranak ramai. Fikirnya aku desperate agaknya. Blocklah jawapannya.

-Mudah diserang penyakit
Bukan penyakit berat, tapi penyakit macam demam, pening, sakit tekak dan sebagainya. Mudah sangat nak kena ambil cuti MC. Tak boleh stress lebih, memang akan jatuh sakit. Kenalah ambil supplement untuk kuatkan antibodi.

Age is just a number. Grow and experiment life more often! No limit!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...