Sunday 21 May 2017

Tips memandu seorang diri

Pertama kali memandu seorang diri (aku kurang diberi kebebasan dalam bab berjalan seorang diri ini):

Dengkil (Selangor)-Bandar Sri Sendayan (Negeri Sembilan)-Good Meowning Cafe (Kuala Lumpur)-Kinrara (Selangor).

Memandu memang boleh 'release tension'. I love it! Sebelum ini pun aku dah banyak kali 'volunteer' untuk memandu dengan kawan-kawan antaranya ke Johor, Taiping, Kuala Kubu Bharu, Seremban dan Melaka. 

Looking forward for more roadtrips either alone or with partners. Terbaca di group backpackers yang ada orang drive dari Malaysia ke Bangkok. Menarik!

Memandu memang best tapi dengan syarat:

1) Tiada atau kurang traffic jam. Usahakan mencari laluan yang lancar. Teknologi di hujung jari, betul?

2) Sediakan air kopi, buah, jajan dan gula-gula secukupnya.

3) Rehat sekejap bila mula rasa 'lost' semasa memandu. Maksudnya bila kita mula rasa macam di awangan dan tak 'alert' dengan kereta-kereta lain di kiri dan kanan kita. Itu tandanya kurang oksigen dan sangat-sangat merbahaya! Berhenti sekejap untuk berehat OK!

4) Peka dengan keadaan sekeliling contohnya motor atau kereta yang mencurigakan. Paranoid sikit tak mengapa. Itu lebih baik dari menjadi mangsa samun dan sebagainya.

5) Bagi pemandu wanita, elakkan jalan yang sunyi walaupun dikatakan dekat. Biar jauh sedikit asalkan kita selamat Inshaallah. Kalau ada orang berniat jahat pun, sekurang-kurangnya ada pemandu lain yang boleh menjadi saksi dan membantu.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...