Wednesday 18 November 2015

Bagaimana aku mengenal orang melalui kucing

Aku memang suka kucing. Aku sebenarnya 'alergik' dengan bulu kucing (baru tahu 2 tahun lepas). Doktor pernah suruh aku jangan peluk kucing seminggu dan lihat perubahan pada kesihatan aku.

Jawapan aku? 'NO WAY!'

Haha.

Semenjak aktif dengan 'Group' kucing, dah beberapa kali aku buka kucing-kucing untuk 'adoption'. Semuanya kucing jalanan yang aku tak sampai hati tengok keadaannya seperti cacat, sakit atau kehilangan mak. Olive merupakan kucing pertama yang aku 'adopt' dari orang lain secara percuma. Sanggup pergi ke Taman Permata untuk mengambil dia yang kecil masa itu.

Kucing dah memanglah sifatnya manja dan mahukan perhatian. Tapi yang aku paling hargai dari menjaga kucing adalah bila aku boleh mengenali ramai orang.

Penjaga asal Olive seorang perempuan. Cantik, agak seksi dan manja orangnya.

'Adopter' Panda seorang perempuan manis bernama Leena Asmawi. Sampai sekarang kami baik. Aku selalu doakan bisnes dia maju sentiasa. Amin.

'Adopter' K-Pop seorang perempuan comel dan ada anak bernama Linesha. Dialah Nesha M K Maran. 

'Adopter' Kikos dan Koyen aku ingat betul sebab kami sesat teruk semasa nak ke Kelana Jaya. Nampak saja Kikos dan Koyen, dia terus sarungkan rantai comel untuk mereka.

'Adopter' terkini merupakan satu-satunya lelaki. Muda lagi, sangat nakal(seperti diakuinya sendiri) dan pandai 'mengayat' perempuan. Tapi melihat dia memeluk Zorro aku tahu dia memang pencinta kucing.

Pengalaman-pengalaman begini buat aku simpulkan:

1) Carilah pasangan pencinta kucing. Inshaallah mereka ini penyayang orangnya. Eh! Kempen diri sendiri sekali, boleh? Hoho.

2) Semua orang ada 'soft spot'. Tentang ini, pertama sekali aku dengar dari Dato' Fadzilah Kamsah. Tengok kaki 'clubbing' belai dan beri makan kepada kucing jalanan buat aku fikir siapalah aku ini yang walaupun tak 'clubbing', belum tentu molek perangainya. Banyak dosa samada sedar atau tidak. Kita semua sama saja di sisiNya.

3) Ada banyak ruang untuk membuat kebaikan dan menyumbang kepada masyarakat. Membela nasib haiwan terbiar adalah salah satu darinya. Pilih mana yang berkenan di hati. Inshaallah kita akan rasa diri ini berharga dan insaf dengan nasib makhluk lain.

4) Jangan mudah menilai orang yang baru kita kenali. Cuba selidik kenapa mereka berperangai sekian dan sekian. Cuba bantu mana yang perlu. Inshaallah hari lain orang pula bantu kita.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...