Sunday 1 November 2015

Aktiviti memvaksinkan kucing di SPCA Selangor

Semalam aku berjaya memvaksinkan 3 ekor kucing kami di SPCA Selangor. Aku senaraikan kos vaksin di sana:

1) Vaksin sahaja = RM50 seekor

2) Pakej vaksin (1st and 2nd) + mandul = RM50+RM30+RM90=RM170

3) Mandul sahaja = RM90

Sila simpan segala resit, OK. Aku difahamkan segala sumbangan kepada SPCA Selangor layak untuk mendapat pelepasan cukai. Jadi, Inshaallah kita dapat jaga kebajikan kucing, SPCA mendapat dana dan kita pula mendapat manfaat untuk pelepasan cukai. Everybody wins. Yeay!

Untuk vaksin, tak perlu buat 'appointment'. Tapi aku nasihatkan kalian untuk hubungi SPCA Selangor, hanya untuk pastikan mereka tak tutup pada hari yang kalian nak pergi.

Oh, ya. Bermula 1 November 2015, SPCA Selangor akan ditutup pada setiap hari Isnin. Paling aku suka SPCA ini adalah kerana mereka beroperasi pada hari Sabtu dan Ahad juga. Tak perlu ambil cuti untuk menguruskan hal kucing, kecuali jika berlaku kecemasan.

Untuk segala 'update' tentang aktiviti, perkhidmatan dan kucing atau anjing untuk di'adopt'  bolehlah pergi ke:

Laman web: http://www.spca.org.my
FB: SPCA Selangor Malaysia
Instagram: spcaselangor

Kebelakangan ini aku kerap membaca dan mendengar kenyataan ini:

Orang bujang yang lambat kahwin selalunya mempunyai banyak kucing. Mungkin sebab mereka sunyi dan perlukan teman.

Aku 50% setuju, 50% lagi tak setuju dengan kenyataan ini. Memang kebetulan orang yang tak kahwin lagi, baik perempuan atau lelaki, ramai yang membela kucing. Tapi ramai juga yang sudah kahwin membela lebih dari 10 ekor kucing. Hinggakan kadang-kala rumah mereka pun berbau kucing.

Ramai orang yang dah kahwin tapi belum mendapat anak juga membela kucing. Sedihnya bila diberi rezeki anak, sebahagian dari mereka mengetepikan kucing yang suatu ketika dahulu pernah menghilangkan kesunyian mereka.

Kucing mengajar aku untuk bersabar. Bila terdetik hati untuk mengamuk dengan kedegilan kucing, aku pasti terfikir: berbaloikah marah hanya kerana seekor kucing yang akalnya tak seperti manusia?  Kalau kucing berak merata, berbaloikah memukul mereka, sedangkan mereka tak bersekolah macam kita? Sudahnya aku gelak sendiri dan mengemas tahi mereka sambil menutup hidung. Habis cerita. Hehe.

Allah menjadikan makhluk macam kucing dan anjing sebagai pelajaran buat kita: bukan kita saja yang mahu hidup di bumi Allah ini. Kalau mereka sakit atau didera, kitalah yang harus membantu mereka. Sebab? Sebab kita berakal dan mampu menyelesaikan masalah.

Mereka hanya tahu makan, tidur dan membiak. Mereka tak tahu bahawa mereka boleh menyebarkan penyakit atau membiak tanpa henti sepanjang tahun hingga anak-anak mereka terbiar dan dilanggar lori. Kitalah yang harus bantu mereka seadanya. Sebab itulah kita ada doktor veterinar. Ada NGO haiwan. Ada individu pencinta haiwan. Inshaallah kita cuba menjadi individu yang penyayang bukan saja kepada manusia tetapi juga kepada haiwan. Tak rugi pun berbakti kepada mereka. Inshaallah dinilai mendapat pahala oleh Allah S.W.T.

Ada sedikit gambar untuk kalian. Kali ini tiada gambar aku, hanya gambar kucing-kucing aku, yang asalnya semua adalah kucing jalanan.

Gambar 1- Buku rawatan kucing; vaksin, cacing dan lain-lain

Gambar 2-Keluarga Tiger yang comel tapi nakal yang teramat!

Gambar 3-Olive si janda mandul yang berlagak 'diva'

Membela kucing atau anjing adalah komitmen seumur hidup juga OK! Sekali kita dah ambil dan bela mereka, cubalah menjaga mereka sehingga akhir hayat mereka, ya!

Jumpa lagi di post seterusnya Inshaallah.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...