Thursday 5 November 2015

The Alchemist-Paulo Coelho: Review buku peribadi

Hari ini ada sesi 'Book Club'. Sesi kali ini membincangkan tentang buku 'The Alchemist' karya Paulo Coelho.

'The Alchemist' mengisahkan perjalanan Santiago, pemuda Sepanyol yang mengembara ke Mesir demi mendapatkan harta karun. Santiago tegar menjadi pengembala kambing kerana minatnya yang suka mengembara, walaupun ayahnya menginginkan Santiago menjadi paderi.

Dari sebuah mimpi, Santiago kemudiannya didatangi dengan peristiwa-peristiwa menakjubkan yang kesemuanya menjurus kepada harta karun tersebut. Dirompak hingga tinggal sehelai sepinggang, Santiago terpaksa bekerja di kedai barangan kristal, demi mendapatkan duit yang mencukupi untuk pergi ke Mesir.

Dalam perjalanan ke Mesir, Santiago bertemu cinta sejati dengan seorang gadis bernama Fatima. Santiago hampir berpaling tadah dari mendapatkan harta karun tersebut demi cintanya kepada Fatima. Tetapi Fatima rela melepaskan Santiago demi mahukan Santiago mencapai impiannya.

Akhirnya Santiago bersama sang ahli kimia ('The Alchemist') meneruskan perjalanan ke Mesir. Ahli kimia tersebut banyak mengajarnya tentang kehidupan.

Setibanya di Mesir, mereka berpecah membawa haluan sendiri. Santiago cuba menggali harta karun tetapi tiada apa yang dijumpai. Hinggalah dia dibelasah oleh penduduk Mesir dan salah seorang dari mereka menyatakan harta karun sebenarnya terletak di sebuah gereja lama yang pernah disinggahi oleh Santiago dan kambing-kambingnya sebelum ini.

Santiago akhirnya gembira dan mendapat apa yang diimpikan, hasil dari semangat yang tinggi dan percaya kepada petunjuk-petunjuk di sekelilingnya. Santiago kini hanya mahukan Fatima di sisinya, selamanya.

Pandangan aku?

'Superb'! Bahasa yang begitu mudah difahami, walaupun ada beberapa terma yang memerlukan kita membuka kamus. Tolonglah baca buku ini OK!😍😍😍😍

Setiap orang punya impian. Kadang impian itu kita cipta. Kadang impian itu memang sedia ada.

Aku dan Santiago?

Pencinta penulisan dan pembenci nombor.

Bekerja dengan nombor setiap hari.

Gagal dalam peperiksaan nombor.

Bangkit semula setiap kali.

Sekarang cuba menulis. Tentang kehidupan. Juga tentang nombor.

Tertekan kerja, menulis.

Gagal dalam cinta, menulis.

Gembira dengan keluarga dan kawan, menulis.

Impian aku ialah menulis. Secara semulajadinya menulis bererti berkongsi. Mudah-mudahan orang lain juga dapat manfaatnya.

Jom capai impian kita!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...