Wednesday 11 November 2015

Catatan Matluthfi-Review buku peribadi

Bagi mereka yang mengikuti video-video Matluthfi, buku ini wajib berada dalam senarai 'reading bucket list'. Tak kisahlah kalau dah ketinggalan pun(macam aku haha).

Kenapakah?

Kerana selepas membacanya kita akan sedar bahawa Matluthfi bukan hanya pembikin video dengan krew-krewnya yang sama gilanya.

Matluthfi sebagai Amran? Tak pasti bagi orang lain. Bagi aku bagai langit dan bumi. Amran menggunakan elemen 'sarcasm' dan diperasakan dengan carutan dan makian yang ala-ala 'cool' dan 'in trend' bagi orang muda.

Matluthfi? Kalian kena baca dulu buku ini. Di bab-bab akhir Matluthfi ada membuat pengakuan tentang sifat sarkastiknya. Masa itu kalian boleh bandingkan Amran dengan Matluthfi dan buat kesimpulan kalian sendiri.

Buku ini pada awalnya mendatangkan keluhan kepada aku. Buat apa baca kompilasi status FB, Twitter dan blog Matluthfi sedangkan aku 'follower' dia? Tapi separuh hati aku cakap baca sajalah. Rupanya ada banyak perkara yang aku belajar sebenarnya. Buku ini lebih dari hanya kompilasi status Matluthfi. Buku ini lebih kepada mengenal pola pemikiran Matluthfi dan sebahagian golongan sepertinya. Kemudian membandingkan pula adakah kita juga punya pemikiran yang sama? Jika tidak, mengapa? Jika ya, juga mengapa?

Bagi aku, buku ini macam sebuah gunung. Dimulakan dengan bab-bab yang ringan, modal gelak ketawa. Di pertengahan hingga ke hujung kita mula melihat sisi serius Matluthfi melalui penglibatannya dalam aktiviti-aktiviti sosial dan betapa beliau mahukan masyarakat lebih banyak menyoal berbanding hanya menerima bulat-bulat.

Puisi-puisi beliau jelas menyerlahkan sisi seni dan intelek beliau yang adakalanya bernada serius. Mengakhiri buku dengan bab tentang wanita memang agak anti-klimaks bagi aku, tetapi indah. Selepas serius kini datang sisi emosi dan penghargaan.

Menunggu saat nak membaca Momen Matluthfi pula. Jom!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...