Thursday 24 November 2016

Kisah Kita dan Makanan

Makanan adalah keperluan hidup yang paling asas. Di sesetengah negara, makanan umpama emas dan berlian, sukar didapati. Di Malaysia, makanan macam air. Sana-sini makanan di depan mata. Cuma perlu ada ongkos untuk membelinya.

Hari ini aku makan tengahari di Chilli's KLCC. Baru pertama kali. Itu pun sebab menemankan kawan aku. Sepanjang tahun ini aku kerap serba salah untuk makan di tempat yang mahal. Baru-baru ini dalam suatu forum yang aku pergi, panelis menceritakan tentang kawannya yang berkata begini di suatu sesi makan buffet:

"Makanan di Malaysia ini yang boleh dimakan seorang, boleh mengenyangkan 30 orang di negara saya".

Insaf. Sungguh aku insaf.

Makanan adalah keperluan. Jangan mudah terikut-ikut budaya meraikan makanan secara melampau hingga berlaku pembaziran. Ingat-ingatlah akan mereka yang kelaparan akibat kemiskinan. Walau banyak manapun duit kita, semuanya datang dengan izin Allah juga. Lebih baik duit yang lebih itu kita gunakan untuk memberi makan kepada orang yang kurang bernasib baik. Wallahua'lam.

1 comment:

  1. Setuju.. rakyat kte terlalu taksub makan byk tp tak habis..

    ReplyDelete

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...