Wednesday 30 August 2017

Kita semua adalah businessman dan businesswoman

Agak lama juga aku berfikir tentang hal ini. Tentang betapa kecilnya ruang lingkup kita tentang bisnes. Di mata kita bisnes harus punya entiti. Bisnes online juga lama-kelamaan akan mewujudkan entiti. Di mata kita juga seorang pekerja yang bergaji harian, mingguan atau bulanan itu adalah si pemakan gaji, bukan ahli bisnes. Bukan sedikit polemik berkaitan berbisnes vs makan gaji yang kita baca di sana sini.

Kita semua sememangnya adalah businessman dan businesswoman. Sekurang-kurangnya di mata akulah. Biarlah kalau lain di mata orang lain pun.

Orang di jalanan yang mempamerkan tisu dan menadah tangannya:

Mereka businessman dan businesswoman, menjual produk tisu dengan harga seikhlas hati.

Orang buta yang menyanyi sambil menadah tangannya:

Mereka businessman dan businesswoman, menjual suara buat hiburan kita.

Orang yang bekerja di pejabat setiap hari dan mendapat gaji bulanan:

Mereka businessman dan businesswoman, menjual khidmat tenaga dan mental dengan harga yang tetap setiap bulan.

Jadi apa yang nak disampaikan sebenarnya?

Kita sudah lama menjadi bos untuk diri sendiri. Setiap jalan hidup kita hanyalah 'tools' untuk kita berubah dan lebih maju. Yang terlihat gah tak mesti yang terbaik. Ada beza antara penjual tisu dengan peminta sedekah. Di pejabat, kalau kita tak mampu lagi melayan 'customer cum boss' kita, angkat kaki sajalah. Lebih-lebih lagi bagi Gen Y, yang percaya 'Customers are not always right'.

Banyak komitmen sampai tak mampu nak tukar 'customer cum boss' yang tip top dengan 'perks' yang hebat?

Tepuk dada tanya selera. Selesa? Teruskan. Bosan? Tukar hala tuju bisnes kita. Jual khidmat kita kepada 'customer' atau 'customer cum boss' baru pula. Rezeki Allah itu luas. Janji jangan kedekut dengan mak ayah, rajin bantu orang dan haiwan yang memerlukan.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...