Monday 28 August 2017

Pelajaran dari semut

Minggu lepas aku beli coklat sebotol. Ada coklat Bounty, Milky Way dan lain-lain yang sedap-sedap belaka. Balik dari pejabat mesti aku capai beberapa biji buat pemanis tekak.

Malam tadi, bila saja aku capai botol coklat itu, aku terkejut sebab di dalamnya penuh semut. Semut mayat yang berbau busuk, OK. Paling tak seronok bila aku termakan semut dalam coklat Bounty kegemaran aku. Ughhhhhh...memang pelik rasanya.

Aku mula marah dan melambakkan coklat di atas meja makan. Aku ketuk-ketuk coklat-coklat, supaya semut-semut bertempiaran lari. Ikutkan hati mahu saja aku buang coklat-coklat itu, tapi kawan aku cakap 'packaging' coklat itu kukuh, semut takkan boleh masuk. Kawanku yang memasukkan coklat-coklat ke dalam peti ais, sebab aku masih bengang dengan perangai semut.

Bila dah tenang sikit, aku mula membuat analisis. Aku perhatikan semut-semut itu. Hmm..aku tahu, walaupun 'packaging' coklat itu kukuh, semut tetap dapat masuk dan menikmati kelazatan coklat. Sebab apa? Sebab semut adalah binatang yang kuat berusaha. Semut bekerja sebagai sebuah pasukan, bukan berseorangan. Buktinya kes akulah! Makan entah berapa ekor semut dalam coklat Bounty. Semut tak boleh masuk konon. Hahaha.

Semut binatang yang hebat. Kecil tapi kuat semangat. Seekot semut di dalam air atau makanan boleh membuatkan seorang manusia meradang. Jadilah seperti semut.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...