Friday 18 September 2015

Bila kehabisan duit di hujung bulan

Hari ini aku berpeluang merasai keperitan mengeluarkan duit dari akaun bank. Kenapa perit? Sebab duit di dalam akaun cuma tinggal puluhan ringgit.

Disebabkan malu aku terpaksa menunggu masa yang tiada orang di mesin ATM. Kalau ada orang di belakang aku pasti aku menjelingnya tajam. Rasa macam penjenayah pun ada huhu.

Kenapa malu? Sebab aku nak keluarkan duit puluhan ringgit saja, bukan ratusan atau ribuan. Itupun jenuh aku memastikan berapa ringgit yang aku boleh keluarkan. Sebab aku pernah beberapa kali berasa malu bila orang nampak baki akaun aku tak mencukupi. Malu yang teramat-amat. Huhu.

Situasi begini beberapa kali juga terjadi pada aku. Meskipun aku bekerja di bank, ada ketika perbelanjaan aku begitu hampir mengatasi pendapatan. Aku ada hutang, juga komitmen kepada ibu bapa. Akulah 'best example' orang yang makan gaji. Bila bergaji baru dapat makan. Bila tak ada gaji tak adalah makanan.

Apapun aku sangat menghargai pengalaman sebegini. Sebab aku akan faham peritnya hidup orang yang mungkin gajinya lebih rendah dari aku. Kalau aku hujung bulan baru begini, orang lain? Mungkin ada yang belum pun pertengahan bulan sudah berbaki puluhan ringgit saja dalam akaun mereka.

Bila duit sedikit aku jadi lebih redha dengan rezeki. Beli apa yang perlu saja. Sedekah setakat termampu. Jika tak mampu, sedekah saja dengan doa. Mungkin aku belum sesuai menjadi si kaya yang pemurah. Biarlah aku menjadi si biasa-biasa dahulu.

Semoga kita tetap tegar bergantung harap hanya pada Allah S.W.T. Kerana Allah lah saja yang maha memberi rezeki. Wallahua'lam.

Jumpa lagi di post seterusnya Inshaallah.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...