Friday 25 September 2015

Aku terkenang insan yang tiada nikmat seperti yang aku ada

Lebih kurang pukul 2 petang tadi, aku dan mak bertolak ke bandaraya Kuala Lumpur. Sebab aku menemankan mak membeli belah di pasaraya Sogo. Pasaraya Sogo dulunya merupakan tempat aku dan kawan sekampus melepak dan membeli barang keperluan, selain pasaraya Mydin. Biasanya kami akan membeli kasut dan pakaian di Sogo manakala alatulis di Mydin.

Entah kenapa hari ini aku banyak berfikir. Sambil berjalan di dalam Sogo aku terfikir:

"Apakah yang sedang orang 'homeless' lakukan, di saat aku membeli-belah begini? Saat aku mencari barang keperluan rumah, mereka tak punya rumah pun buat berteduh".

"Apakah yang anak-anak yatim lakukan di saat aku menemankan mak membeli beg dan kasut, sedangkan mereka tak punya sesiapa untuk membantu mereka membuat pilihan beg dan kasut?"

Betapa bertuahnya aku tapi apakah yang telah aku sumbangkan untuk mereka yang tak seperti aku?

Alhamdulillah selama ini aku diinspirasikan oleh insan-insan hebat seperti Syed Azmi(Free Market), Papa Hero(Kakimotongfanclub), Georgie(Furry  Friends Farm), Raja Shamri(Third Force), Puspa Rani (Malaysian Independent Animal Rescue) dan lain-lain. Merekalah antara insan-insan yang mengajar aku bahawa dunia ini bukan hanya kita saja penghuninya. Maka sebab itu setiap kali aku mendapat nikmat, aku pasti terkenangkan pihak-pihak yang dekat di hati mereka yang hebat ini, iaitu anak yatim, 'homeless', orang miskin atau yang ditimpa bencana dan haiwan-haiwan terbiar.

Aku tak sebaik mana. Serba-serbi kurang. Tak alim. Banyak dosa. Tapi serius aku tak boleh tengok atau fikir betapa sukarnya hidup bagi sesetengah orang. Seboleh daya aku cuba bantu seadanya. Paling kurang aku doakan segala kebaikan buat mereka.

Harapnya kalian juga begitu. Kita sama-sama berdoa agar dunia ini menjadi medan kita berbakti kepada masyarakat, buat bekal di akhirat. Bukan hanya menjadi medan menuai kekayaan semata-mata.

Seseorang pernah mengingatkan aku:

Wang itu biarlah menjadi alat. Alat untuk bersedekah, mengembara demi ilmu dan pengalaman dan menunaikan kehendak keluarga. Bila wang menjadi alat, kita akan merasa cukup dan tenang.

Wang tidak boleh dijadikan matlamat. Bila wang dijadikan matlamat maka sampai bila pun kita tidak akan merasa cukup. Kerana kehendak kita sentiasa berubah-ubah dan meningkat setiap masa. Dan kita akan merasakan tanpa wang hidup kita sengsara, akibat sebahagian kehendak kita tak dapat dipenuhi.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...