Saturday 19 September 2015

Bila diberikan nikmat "glamor" sebentar

Malam ini aku nak mengimbau sedikit kenangan bila post aku di FB di'viral'kan. Post itu berkaitan aku dan ayah menaiki LRT bersama-sama pada suatu pagi. Entah kenapa hati aku rasa sayu semacam maka lahirlah post itu.

Aku memang dah mula rasa semacam bila jumlah "Likes" melebihi 50 (banyak lah bagi aku yang tak "glamor" ini hoho) . Tambahan pula "likers" kali ini banyak yang aku tak biasa nampak mereka "Like" apa-apa pun yang aku post. Aku bukanlah kemaruk "Likes" pun. Yang lebih penting sebenarnya adalah mesej yang aku nak sampaikan itu.

Post asal di FB aku

Esoknya aku di'tag' oleh dua orang makcik aku di page Oh!Media. Katanya aku dah "glamor", "kipidap" dan "dongibab". Oh rupanya post aku telah sampai kepada "Admin" Oh!Media. Aku tak tahu nak kata apa, cuma aku kecewa sebab post itu hanya tinggal ayat-ayat sahaja, tanpa gambar ayah aku. Lebih kepada tak "feeling"lah sebenarnya. Hehehe.


Aku di'tag' oleh salah seorang makcik aku


Tapi aku juga perasan sesuatu: Tak ada kredit diberikan kepada aku. Aku kira ini tidak bagus dari segi etika penulisan. Selepas meminta pendapat guru blog aku Kak Zaila, aku pun menghantar emel kepada pihak Oh!Media. Alhamdulillah semuanya selesai dan esoknya Oh!Media telah meletakkan kredit kepada aku.


Komunikasi emel antara aku dan pihak Oh!Media


Aku ada dedikasikan satu post di FB susulan pengalaman aku jadi "glamor". Panjang juga post itu. Ramai kawan-kawan menyokong minat menulis aku. Kak Zaila juga membuat satu post mengucapkan tahniah kepada aku dan mengingatkan pelajar yang lain agar mengambil serius isu plagiat.

Post panjang di Fb aku susulan kes selesai 

Post dari Kak Zaila 


Dari semua pengalaman ini, aku belajar sesuatu yang penting: Aku perlu terus menulis. Kerana itulah minat aku. Alhamdulillah aku juga dah membuat satu page di FB bertajuk Mudahnya Belajar Akaun. Inshaallah  aku akan "invite" kalian bila page itu sudah sedia untuk dibuka.

Jika ada impianmu yang masih tergantung, capailah segera. Kerana hidup ini terlalu pendek untuk kita habiskan dengan bertangguh-tangguh dan banyak bertanya. 

Just do it!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...