Saturday 5 September 2015

Maybank Global CR Day 2015-Group Finance

Salam. Aku teruja untuk hari ini. Seawal pukul 5.45 pagi aku dah bangun dari tidur. Kemudian pukul 6.30 pagi aku "morning brisk walk" ke rumah Siew Foong. Lalu kami berdua berjalan pula ke rumah Ms Tay kerana Ms Tay yang akan memandu ke lokasi aktiviti CSR kami iaitu SK Seri Selangor.

SK Seri Selangor pada pandangan aku adalah sekolah yang dikategorikan bertuah. Kebanyakan pelajarnya dikatakan 'anak orang senang' dan boleh bertutur bahasa Melayu dan Inggeris dengan baik. Setakat pemerhatian aku dari tahun lepas (ini kali kedua kami di sini), mereka tiada masalah dari segi pengajaran dan pembelajaran. Kalau ada pun keperluan ianya bersifat khusus seperti memerlukan sistem PA dan sistem kalis bunyi untuk bilik audio video.

Jika dibandingkan dengan anak-anak aku di Darul Fuqaha, aku rasa ada banyak perbezaan lebih-lebih lagi motivasi untuk cemerlang. Di sini pelajarnya seakan sudah bermotivasi dengan sendiri dan suka bersaing. Anak-anak Darul Fuqaha sebahagiannya masih perlu diberikan semangat dan dorongan, sesuatu yang giat diusahakan oleh kami. Inshaallah kami akan cuba sedaya upaya.

Apapun suatu perkara yang aku tak boleh nafikan walau di sekolah mana pun aku pergi: "Kids will always be kids". Seronok melayan kerenah mereka. Sangat jujur, bijak tapi sedikit nakal dalam cara mereka yang tersendiri. Melayan mereka selalu membuatkan aku digeletek emosi dan membuat aku gembira dan senyum sendiri.

Hari ini aku menjadi salah seorang juri untuk "Power Point presentation". Bertuah sekali pelajar zaman sekarang, didedahkan dengan teknologi dalam pembelajaran dari awal. Tajuk yang mereka bentangkan adalah "Cara-cara menyimpan wang". Kebanyakan kumpulan mempamerkan "presentation slide" yang sangat kreatif dan kandungan yang praktikal. Sebahagian mereka sangat yakin semasa bercakap walaupun ada juga yang timbul tenggelam suaranya. Ada juga yang "lost" habis dan akibat kesian, kami terpaksa meminta mereka "repeat" dari awal. Barulah jelas hala tujunya haha.

Selain "Power Point presentation", ada juga aktiviti lain seperti " Mini Treasure Hunt", "Telematch", "Cake Decorating", "Umbrella Decorating" dan Mencanting Batik. Aktiviti seperti membuat "sound proofing" dari kotak telur untuk bilik audio video dan Sukaneka Rakyat telah dilakukan lebih awal bermula 15/8/2015 yang lalu.

Aktiviti CSR kami tamat pada pukul 12.30 petang. Aku sempat membelek gambar-gambar di "hashtag" Maybank #maybankcrday2015, #maybankcares dan #mymaybank. Rata-rata mereka seronok meluangkan masa melakukan kerja-kerja sosial. Semoga momentum ini kekal dan dapat dilanjutkan kepada lebih banyak golongan yang lebih memerlukan dan dinilai sebagai ibadah juga di sisiNya Inshaallah.

Boleh layan sedikit gambar yang aku ambil semasa di sana tadi. Disebabkan aku post menggunakan applikasi Blogger, aku tak boleh nak letak "caption" dalam setiap gambar. Aku letak "caption" di sini saja tau:

Gambar no 1-"Banner"  kami tahun ini

Gambar no 2- Hasil dari "Umbrella Decorating"

Gambar no 3- Aktiviti "Telematch"

Gambar no 4-"Power point presentation"

Gambar no 5- Bilik audio video yang telah siap dibuat "sound proofing" menggunakan kotak telur.

Tahniah dan terima kasih buat semua!

Jumpa lagi di post seterusnya. Inshaallah.





2 comments:

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...