Saturday 26 September 2015

Kenapa kita tidak patut membandingkan diri kita dengan orang lain

Acapkali kita disuruh jangan membandingkan kehidupan kita dengan orang lain terutama sekali melalui post-post di laman sosial. Di samping ianya boleh membuatkan kita rasa 'down', sebenarnya tak ada siapa (kecuali mereka yang tidak matang atau yang dikuasai emosi) yang akan post benda negatif dan bersifat amarah.

Tak percaya? Mari aku cuba singkap hasil pemerhatian aku. Sebab aku dulu suka membandingkan hidup aku dan orang lain juga, hinggalah aku sampai ke tahap hari ini. Tahap sudah mangli dan mudah untuk 'move on'. Biasanya melalui pengalaman sendiri dan kawan-kawan.

1) Pasangan romantik baru kahwin

Post-post semuanya #tilljannah, bahagia berdua, bahagia masak setiap hari dll.

Jarang antara mereka yang post seperti:

"Baru lepas kena sound dengan bucuk manja. Sebab lupa salam mak mertua"

Atau seperti:

"Benci sangat perangai sayang baby yang pengotor nak mampus dan pemalas phuiii".

Sebab apa?

Baru kahwin, bukan? Harus manis semuanya dan malu jika orang luar tahu. Hakikatnya yang aku faham dari cerita orang yang dah kahwin, 'marriage is not all sweetness 24 hours'. Ada gembira dan ada juga duka. Macam orang lain juga.

2) Pasangan mempunyai anak

Post-post bersyukur diberikan anugerah terindah dari Allah. Tiada lagi gambar ibu bapa. Hanya gambar anak.

Jarang antara mereka yang post seperti:

"Malam tadi tak tidur langsung sebab anak aku menangis melolong. Rimas!"

Atau post seperti:

"Baru lepas pukul anak sebab degil gila. Ini mesti ikut perangai belah mak/ayah dia. Degil semacam"

Satu, sebab sayang kepada anak melebihi segala rasa penat dan marah.

Dua, bab anak ini sensitif sebenarnya. Tak elok banyak sangat bercerita. Biarlah gambar comel mereka saja menghiasi wall. Sekurang-kurangnya boleh menceriakan diri sendiri dan orang lain juga.

3) Si bujang yang kaya dan melancong sepanjang tahun

Sepanjang tahun, post mereka penuh dengan gambar dan status 'check in' di seantero dunia. Ada juga status mengumpul harta bertimbun. Maklumlah belum punya komitmen pasangan dan anak.

Jarang antara mereka yang post:

"Dah satu dunia aku melancong. Hidup aku begitu juga. Tetap bujang trang tang tang"

Atau post seperti:

"Penatlah berharta ni. Banyak sangat duit pun tak ada guna kalau tak ada keluarga"

Sebenarnya melancong dan mengumpul hartalah rezeki yang Allah bagi kepada mereka sebagai ganti pasangan dan anak. Kalau tidak, pastilah mereka akan rasa lebih 'down' dengan sikap sesetengah masyarakat yang menilai mereka hanya dari status perkahwinan.

Kita semua mahukan bahagia. Tapi Allah lebih tahu bahagia itu bagaimana untuk setiap hambaNya.

Lirik lagu ini aku sangat suka hayati:

Bukan sengaja aku merahsiakan cinta
Tapi curiga kau kan tersalah sangka
Kerana kita rasa bangga bila dipuja
Dan rasa keji bila dihina
Kerana kita menolak segala bencana
Dan asyik bergembira dengan nikmatnya
Sedangkan semua ini adalah takdirnya
Dan kita harus bersyukur sentiasa

Artis: Kumpulan Damasutra
Tajuk lagu: Seribu Bayangan

Jalan terus! Rock woo!

Adios!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...