Thursday 10 September 2015

Rasa "down" dan rendah diri? Cubalah tips-tips ini

Apa nak buat bila kita rasa 'insecure' dan rendah diri?

Pernah rasa 'down' tak bila tengok orang lain lebih dari kita? Tak kisahlah dari segi rupa paras, taraf sosial, pangkat dan kekayaan. Setiap kali kita tengok orang yang lebih dari kita, mulalah kita menuduh diri sendiri yang hina, hodoh, malas, bodoh, tak patut lahir dan sebagainya. Pernah tak?

Aku jawab dulu ya. Pernah dan masih rasa. Tak pernah hilang pun rasa itu.

Tapi tahu tak yang kita boleh kawal ia?

Kenapa nak kena kawal?

Sebab apa pun jadi kita tetap kena teruskan hidup. Betul tak? Kita kena kerja, makan dan minum, melayan kerenah ahli keluarga dan kawan-kawan dan sebagainya, setiap hari. Tiba-tiba kita nak kena 'carried away' dengan rasa 'down' dan 'insecure' ini, hmmm...

Aku tak sempurna tapi aku cubalah juga kongsi cara aku kawal rasa itu. Walaupun kadang-kadang terpeleot juga! Manusia wehh..biasalah..😆. Tips-tips ini pun aku kumpul dari orang lain juga.

1) Apakah objektif/kemahuan kita?
Kita nak apa sebenarnya? Nak jadi bos? Nak ada Master, PHD? Nak gaji tinggi? Nak kahwin? Atau kita tak nak jadi apa-apa? Cukup sekadar menjadi diri kita yang 'enjoy' selalu.

2) Kenapakah kita nak capai objektif/kemahuan itu?
Adakah sebab kita cemburu dengan orang lain? Atau adakah kita memang rasa diri kita tak ada perubahan dari dulu sampai sekarang? Adakah kita akan dapat sesuatu dari pencapaian itu contohnya keluarga dan kawan kita puji kita melangit?

3) Bagaimanakah kita nak capai objektif/kemahuan itu?
Kita ada 2 cara utama:

1. Kita "look up ward"-Kita cuba sehabis daya untuk jadi setaraf atau lebih dengan mereka; atau

2. Kita "look downward"-Kita tengok orang yang  kurang daripada kita. Supaya kita bersyukur dan mula terima diri kita seadanya.

"Look upward"-Mula tambah kemahiran lain seperti Master, PHD atau kemahiran macam menjahit, bertukang, bahasa asing dan lain-lain. Dengan harapan kita akan berjaya "upgrade" diri kita.

"Look downward"-Mula turun padang buat aktiviti "charity". Maksud aku bukan setakat derma duit tapi derma MASA. Pergi tengok orang tua yang tak ada anak jaga, anak yatim yang asyik tanya mana mak ayah mereka, orang cacat yang asyik fikir kenapa mereka dilayan "second class" dalam komuniti. Mudah-mudahan kita akan "accept" diri kita dan pupuk kasih sayang pada orang lain.

Cara-cara lain pun boleh seperti pergi melancong, sertai "marathon" atau "cycling", pergi "hiking" dan sebagainya. Janji ianya boleh buat kalian gembira dan rasa ada pencapaian yang bermakna. Lebih baik jika kalian boleh "share" pengalaman dalam blog atau FB.

4) Bilakah kita kena buat semua cara di atas?
Ikutkan aku, sekarang! Tapi kalau kalian rasa perlukan masa untuk menangis dan lain-lain sekurang-kurangnya mulakanlah merancang. Pastikan kalian betul-betul buat apa yang dah dirancang itu ya!

Aku pun emosi juga pagi ini. Sebab itu aku menulis haha. Boleh juga mengalirkan cas-cas negatif kepada tulisan. Semoga sedikit sebanyak dapat bantu kalian yang ada isu "down" atau " insecure".

Adios!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...