Saturday 14 April 2018

1st Appointment-Terima Hakikat Ada Depression

Ini appointment pertama aku dengan doktor psikiatri. Doktor bertanya banyak soalan untuk diagnosis masalah aku. Dari pekerjaan, family, kawan-kawan hinggalah kepada rutin harian semuanya dikorek oleh doktor.

Konklusi pertama doktor: Aku terlalu banyak take in issues tanpa ada penyelesaian. Aku tak pandai say No to other people. Nature aku sebagai anak sulung menyebabkan aku selalu mengalah dan mengutamakan orang lain. Aku hanya escape dari masalah dengan travel. Balik travel masalah sama datang semula.

Doktor bagi ubat untuk moderate depression (Voldaxon Agomelatine) dan ubat tidur (Xanax). Doktor tanya dulu pendapat aku samada aku OK untuk ambil ubat. Lepas bincang side effect dan samada ubat boleh clash dengan ubat lain yang aku ambil, kami agree untuk mulakan medication. Doktor juga beri alamat emel dia untuk kami berhubung jika ada apa-apa soalan.

Lastly, doktor beri MC sampai hari Rabu untuk rehat. Alhamdulillah memang berguna MC itu untuk aku. Memang aku betul-betul rehat dari bekerja, dari berfikir tentang masalah. Cuma duduk di rumah, melayan ayah dan kawannya betulkan paip, tandas dan plug dan melayan anak-anak bulu, Keanu dan Brownie.

Sesi makan ubat setiap malam sehingga minggu kelima bermula. Side effect ubat Voldaxan Agomelatine untuk aku setakat ini adalah sakit perut dan pinggang. Macam senggugut. Kadang boleh tahan teruk. Tengoklah jika aku mampu bertahan. Kalau tak terpaksalah aku emel doktor dan cakap mungkin ubat itu tak sesuai untuk aku. We will see.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...