Monday 2 April 2018

Trip Kashmir 7 Hari 6 Malam-Tips-tips Umum

Tips-tips umum trip Kashmir:

1) Currency

India Rupee (INR) sahaja.

2) Baju sejuk

Aku beli di kedai Bundle Preloved-Winter & Outdoor di Jalan Kebun, Klang. Exit Jalan Kebun belah kiri di lebuhraya KESAS.

Long john (baju saja) baru RM10, jacket dan sweater baru RM50 - RM80. OK sangatlah kan.

3) Passport dan visa

Pastikan passport kalian sah untuk travel. Lepas passport OK baru boleh buat visa India.

Boleh buat E-Visa (Aku tak pernah buat, tak boleh nak ajar) atau buat separa manual. Separa manual bermakna isi borang online, kemudian print dan bawa ke pejabat visa India untuk proses seterusnya.

Item wajib ada untuk uruskan visa:

- Passport (asal dan salinan)
- Gambar visa (tak sama dengan gambar passport OK)
- Kad pengenalan (asal dan salinan)
- Tiket/itinerari flight 
- Duit untuk upah isi/betulkan borang = RM20 seorang
- Duit untuk proses visa = RM200 +- seorang

Aku buat visa di IVS Global (opposite Agrobank, sebelah 7 Eleven di kawasan Masjid Jamek, Kuala Lumpur). Nombor giliran hanya dibuka sampai pukul 2.00 petang OK. 

Boleh collect visa yang dah siap dalam tempoh 3 hari bekerja. 

4) Travel insurance

Kalau malas fikir ambil saja yang AirAsia punya. Janji ada OK. Kalau rajin bolehlah research polisi macam AXA, Etiqa dan lain-lain. Tapi wajib ada OK. Jangan tak ada. 

5) Memilih hotel vs tidur di airport

Bergantung kepada trip dengan siapa. Kalau semuanya muda bolehlah tidur di airport sementara menunggu flight seterusnya. Kalau trip dengan warga emas atau kanak-kanak, better book hotel.

Cari hotel yang dapat komen positif dan rating yang tinggi. Yang penting cukup luas untuk tidur dan solat. Rate dalam RM100 +- semalam dah OK rasanya.

6) Membeli baggage 

Disebabkan polisi airport Srinagar yang tak benarkan hand luggage selain bagpack, lebih baik kalian beli baggage dalam 20 kg seorang. Untuk isi barang peribadi plus hasil shopping di sana nanti. Di Kashmir biasanya orang shopping kain sari, shawl, langsir, alas meja dan souvenir macam key chain dan fridge magnet.

Aku dengan mak aku ambil 25 kg setiap seorang. Ada lebih, kami share dengan family Weeda/Farid. Jangan sesekali share dengan orang yang tak dikenali OK. Bahaya! Entah barang apa dia isi kita tak tahu. Apa-apa jadi kita yang kena nanti. Na'uzubillah.

7) Bawa gajet secukupnya

Gajet aku (ada beg khas):

- Action cam + stick + charger
- Bluetooth selfie stick (backup action cam) 
- Travel adaptor (complete set all international countries-fikir masa depan haha)
- USB 4 points at least (boleh charge macam-macam sekali jalan). Must be compatible dengan travel adaptor.
- Charger smartphone
- Powerbank 10,000mAh yang light weight
- 1 backup USB cable

Aku bukan kaki gajet tapi trip Kashmir ini special sikit. Rugi kalau tak snap gambar/shoot video. Alhamdulillah gajet aku semuanya OK sepanjang trip.

8) Menawar harga masa shopping

Kalau betul berminat, tanya 1st price. Lepas itu negotiate 50% - 70% kurang dari 1st price. Seller akan up lagi price. Negotiate lagi sampai ke harga yang agak-agak kita mampu. Kalau tak nak, cakap elok-elok awal-awal. Orang Kashmir boleh terima rejection kita dengan lapang dada.

9) Memilih tour guide

Lebih baik ambil orang Kashmir sendiri. Mereka lebih faham selok-belok dan budaya di Kashmir. Minta quotation dari beberapa tour guide. Harga berbeza ikut apa yang mereka offer. Jangan cepat teruja dengan harga murah OK. Biar berbaloi dengan apa yang diberikan. Kualiti, bukan kuantiti yang kita mahukan. Hehe.

10) Bas, Teksi dan Uber/Grabcar

Kami tak ambil bas, teksi atau Uber/Grabcar di sini. Tak berani nak beri sebarang tips. Mungkin kena tanya orang lain yang lebih berpengalaman.

11) Salinan pasport/visa dan tiket flight

Stand by lah 1 salinan pasport/visa dan tiket flight ntuk kecemasan. Macam aku, memang aku sentiasa bawa pasport asal (wajib, sebagai pengenalan diri) dan salinan sepanjang di sana.

Beri juga 1 salinan pasport/visa dan tiket flight kepada ahli keluarga/kawan rapat kita di Malaysia. Apa-apa jadi mereka ada salinan untuk uruskan apa yang patut. Of course kita doakan perjalanan lancar pergi dan balik. Aku cuma cadangkan backup plan saja. Kita takkan tahu apa jadi esok hari.

12) Keselamatan; ragut, harga tipu, tak pulang duit baki

So far Kashmir selamat. Tapi tetaplah jaga beg kita. Jangan dedahkan sangat. Jangan nampak sangat kita berduit.

Untuk harga barang atau servis, jangan cepat sangat bayar. Convert dulu ke RM dan fikir sendiri logik atau tidak.

Download app ini: Malaysia Currency Converter. Terbaik dan simple. Tak perlu print rate untuk rujukan. Masukkan saja nilai samada RM atau INR, tadaaaa... dah siap convert.

Ada seller yang sengaja tak nak pulangkan duit baki. Kalau nak tukar duit rupee kepada note kecil: Aku difahamkan kita boleh pergi ke bank. Hanya bank boleh tukarkan duit kita macam yang kita nak. Kaunter curency exchange di airport boleh juga tukar tapi terhad kepada 2000 rp (500 rp x 4 keping) sahaja.

13) Makanan halal

Jangan risau tentang makanan halal. Orang Kashmir 95% Muslim. Ada juga pilihan 100% vegetarian kalau nak cuba. Kami bajet untuk lunch RM18 seorang sehari (kalau ada lebih, boleh guna untuk benda lain contohnya tiket masuk atau sewa but/kuda). Pakej ground kami cuma include breakfast dan dinner saja.

14) Makanan tambahan seperti Fitbar, biskut dan air mineral

Trip ke semua tempat memakan masa yang lama. Wajib bawa makanan tambahan macam Fitbar, biskut dan lain-lain sebagai bekalan OK. Nanti lapar hilang mood susahlah kan. Jangan lupa bawa air mineral juga OK. Haus nanti.

15) Barang-barang wajib bawa

Barang-barang yang wajib dibawa:

- Ubat gastrik/angin/cirit (terus makan bila dah ada tanda-tanda nak gastrik/angin/cirit)
- Ubat selsema
- Minyak angin/balm
- Panadol Actifast
- Ubat sakit tekak/batuk
- Moisturizer (wajib face and body). Aku pakai Cetaphil
- Lip balm/vaseline
- Sunblock
- Spec mata hitam untuk protect mata dari direct sun
- Ubat alergik (makan atau sapu) just in case alergik baju wool atau kulit terlalu kering
- Kasut yang selesa untuk berjalan (1 pasang cukup, sewa saja but di tempat yang kita pergi)
- Stokin yang mencukupi dalam 3 pasang
- Touchscreen hand glove (Daiso/Soxworld)
- Warmer pad (Daiso)
- Mask muka (sesetengah tempat berdebu dan berangin)
- Baju sejuk 1 atau 2 pasang (aku bawa 2 tapi pakai 1 pasang saja di sana)
- Seluar 3 pasang

Ada lagi tips? Penat dah menulis haha. Cukuplah dulu OK. Moga bermanfaat.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...