Monday 2 April 2018

Trip Kashmir 7 Hari 6 Malam-Part 5(Sonamarg)

5) Day 5 (Selasa, 27/3/2018)

Kami gerak ke Sonamarg pada pukul 9.00 pagi. Dalam 81 km dari Srinagar.

Singgah bergambar di ladang mustard. Cantik sangat dengan warna kuning yang memukau.

Cantik kan? Mustard yang cantik, bukan aku. Hoho


Lagi 50 km baru sampai di Sonamarg, yang altitudnya 18, 950 kaki dari aras laut.

Kami sewa jeep untuk naik ke atas. Kuda tak ada. Kami difahamkan Sonamarg baru beberapa hari dibuka. Sebelum ini salji sangat tebal di sini.

Point 1-Ambil gambar.

Point 2-Ambil gambar.

Point 3-Ambil gambar. Tempat Salman Khan ditembak dan masuk ke dalam sungai.

Kerdilnya kita di depan ciptaanNya


Tak berjaya pergi ke Thajiwas Glacier. Katanya kena naik kuda baru boleh naik ke sana. Pesan aku: Hati-hati masa tawar harga nak naik ke semua point. Kami rasa macam ditipu sebab tak diberitahu dari awal yang kami takkan pergi ke Thajiwas Glacier sedangkan kami dah bayar untuk jeep, lengkap ke semua point.

Yang lebih menyakitkan hati sebab terbaca post Anita Yusof yang dia cuma perlu naik jet ski harga 1000 rp (RM60)  untuk naik ke atas dan nampak Thajiwas Glacier dan lokasi Salman Khan reunited with Munni. Hampeh betul. Rasa ralat sangat sebab dah sampai tapi tak dapat merasa tengok Thajiwas Glacier.

Lunch di Snowber Hotel and Restaurant. Aku perasan banyak restoran mesti ada menu Chinese food. Bila tanya Yousof, jawapannya pelancong China sangat ramai di Kashmir sebenarnya. Tapi mereka datang pada musim yang lain. Hmmm.. no wonder lah.

Nak solat di masjid berdekatan dengan restoran tapi Yousof cakap masjid di sini tak benarkan perempuan masuk. Akhirnya Yousof bawa kami ke sebuah masjid kecil yang ada ruang solat wanita. Fuhhhh lega.

Masjid tempat kami tumpang solat


Aku suka baca sticker-sticker pada cermin depan/belakang van/bas di sini. Ada yang lawak, ada yang menginsafkan.

Antaranya:

I proud to be Muslim
My middle finger salutes your attitude (Ini legend bagi aku haha)
GIRL=Ghost In Real Life
Ya Allah
Ma Sha Allah
Live Young Live Free

Sayang sekali aku tak sempat nak snap gambar. Sebab kebanyakan masa aku nampak van/bas itu semuanya sedang bergerak. 

Sampai di houseboat pada pukul 6.00 petang.

Tips:
• Pakai sunblock dan spec mata hitam sebab ada juga kawasan yang panas tau.

• Rate jeep + driver di Sonamarg: 750 rp (RM45) seorang. Negotiable.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...