Monday 2 April 2018

Trip Kashmir 7 Hari 6 Malam-Part 1(KL-New Delhi)

1) Hari 1 (Jumaat, 23/3/2018)

Flight kami (Airasia) ke New Delhi ("Delhi") berlepas lebih kurang pukul 7.00 malam (waktu Malaysia).

Semasa di dalam flight pramugara/i akan edarkan borang kecil (Arrival card for passengers-Foreigners only) untuk kalian isi. Isi betul-betul sebab nanti kena serahkan di kaunter di airport Delhi.

Arrival card for foreigners only

Sampai di Delhi pada lebih kurang pukul 10.00 malam (waktu India).

Check-in di hotel Viva Palace pada pukul 11.00 malam. Hotel ini terletak berhampiran airport Delhi. Hotel ini OK bagi kami. Luas juga biliknya. Hotel ini baru dibuka pada penghujung tahun 2017. Sarapan juga OK. Standard 3 bintang kalau di Malaysia. 

Kami tidur sekejap. Esok kami kena bangun seawal jam 5.00 pagi untuk flight domestik ke Srinagar pula.

Tips:

• Waktu di Delhi lambat 2 jam 30 minit dari Malaysia. Jangan lupa setting masa di jam tangan dan smartphone (termasuk apps untuk solat) kepada masa India OK!

• Kalau travel lebih dari 1 group/teksi: 

Pastikan SETIAP group/teksi ada info tentang hotel; nama hotel, alamat dan nombor telefon. Sebab? Sebab kadang-kadang pemandu teksi samada buat-buat sesat (untuk dapatkan tambang/tips lebih) atau memang betul-betul sesat.

•Jangan terkejut dengan cara orang Delhi memandu. Memang scary! Banyakkan berdoa semoga trip kita lancar dan tak ditipu.

Teksi kami menghentam kuat sebuah van semasa kami sesat nak cari hotel (betul-betul sesat). Memang trauma OK! Huhu.  Pemandu teksi selamba saja memecut laju (lari lah apa lagi). Nasib baik lepas sampai hotel dia tak minta tips. Fuhh lega.

• Pilih hotel yang dapat rating dan komen positif. Dari pencarian kami, memang hotel-hotel di Delhi jenis no window. Sebab bandarnya sangat berdebu. Lagi satu, pilih hotel yang luas (spacious). Banyak hotel di Delhi jenis yang sempit sebab tanah yang terhad. Ada kawan aku dulu siap terpaksa solat di atas katil sebab tersalah book hotel yang sempit.


No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...