Friday 13 April 2018

Depression: Intro

Aku speechless sebenarnya nak buat intro untuk post kali ini.

Sebabnya...sebabnya...hmm...memang betul aku speechless. Huhu.

Aku selalu jumpa doktor tapi bukan untuk sakit yang ini. Sakit yang tak nampak secara fizikal. Sakit yang orangnya sendiri tak sedar dia sakit, hinggalah apabila dia sedar yang dia dah tak boleh berfungsi macam biasa. Bukan cacat, tau. Lebih kepada hilang interest. Tak ambil port. Terlalu malas nak fikir. Sampai hidup cuma makan, minum dan tidur sahaja. Lain dari itu 'pergi mampus'.

"Elehhhh biasalah tuuuu. Ramai je orang ada simptom begitu".

Betul, tapi percayalah yang aku rasa ini memang lain. Dia datang dalam bentuk pakej. Hilang interest, keletihan berpanjangan, suka menghadap kipas sepanjang hari sampai tertidur, mudah berubah kejap sedih kejap happy kejap marah dan selera makan minum macam hilang. Makan pun tanpa nafsu.

Lagi satu, ada escape habit yang luar biasa secara berterusan (untuk aku=ketagih sangat-sangat nak travel, sebab itu saja masa aku rasa free). Belum lagi sebut tentang selalu cuti. Pantang hilang mood terus apply emergency leave. Tak ada toleransi langsung. Bila ada isu apa-apa terus rasa hopeless, tak nak fikir solusi. Sebab sebelum-sebelum ini pun selalu sangat aku rasa hopeless. Whatever! Begitulah kaedahnya.

Apa nak buat bila dah ada semua simptom di atas?

Pertama:
Mengaku dulu yang kita perlukan bantuan. Jangan menafikan dan mengelak. Alasan "nanti OKlah tu" memang 1000 peratus tak boleh diterima OK. You really need help.

Kedua:
Pergi klinik dan minta refer letter untuk ke hospital yang ada pakar psikologi/psikiatri/kaunselor. Hospital kerajaan ada, hospital swasta pun ada. Jangan malu jumpa psikiatri. Bukan semua yang jumpa psikiatri itu gila. Bersyukurlah kita cepat sedar yang kita ada isu dan nak cari solusi. Ramai lagi orang di luar sana yang ada simptom lagi teruk dari kita tapi mungkin mereka tak sedar.

Ketiga:
Mulakan rawatan dengan hati yang betul-betul terbuka. Jawab soalan-soalan doktor dengan jujur dan terbuka. Jangan defensive. Serahkan pada yang pakar. Kalau sakit berlagaklah seperti orang yang sakit OK. Objektif kita satu saja: Mengubah keadaan kita yang sedang bermasalah.

Next post:
Pengalaman pertama aku sebagai penghidap (tak pasti betulkah terma ini huhu) moderate depression.

Selamat membaca!

Oh ya. Doakan aku pulih OK. Things have been rough these few years. Lagi banyak soalan tak berjawab lagi berat rasanya kepala. Huhu.

1 comment:

  1. Cik fairuz, semoga cepat pulih, dipermudahkan urusan dan dilancarkan proses rawatan.

    ReplyDelete

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...