Monday 2 April 2018

Trip Kashmir 7 Hari 6 Malam-Part 9(New Delhi-KL)

9) Day 9 (Sabtu, 31/3/2018)

Flight kami depart pada pukul 11.55 malam. Kami sampai di KLIA2 pada pukul 7.55 pagi. Lepas collect baggage, kami ambil Grab untuk balik ke Seri Petaling. Tambang Grab RM73.00 termasuk tol.

Alhamdulillah trip Kashmir berjaya akhirnya. Banyak benda yang aku belajar dari trip Kashmir ini.
Tentang meluap-luapnya passion aku untuk menyiapkan travelog aku sendiri. Tentang perlunya aku berusaha memahami batas-batas pergerakan orang tua macam mak aku dan mak ayah/mak ayah mertua Weeda/Farid.

Travel bersama warga emas memang tak sama dengan travel dengan orang seusia kita. Kebajikan mereka perlu diutamakan. Memang kena banyak bersabar dengan mereka. Kena seimbangkan rasa risau tentang mereka dengan rasa geram dengan sebahagian sikap mereka. Jangan lupa, kita pun akan tua juga suatu hari nanti. What we give, we get back OK.

Juga tentang menerima sejarah dan budaya hidup orang lain yang tak sama dengan kita. Contohnya di Kashmir, memang susah nak cari surau atau masjid yang mesra perempuan. Mana-mana surau yang kami pergi pasti kami akan diperhatikan dengan pandangan tajam oleh masyarakat lelaki Kashmir.
Mula-mula rasa sangat-sangat tak selesa. Tapi kami positifkan diri dan just go with the flow. Yousof pun cuba sedaya upaya carikan surau yang boleh tolerate perempuan macam kami. Sudahnya kami redha, this is Kashmir. 

Masjid terakhir yang kami pergi buat aku rasa sangat terharu. Kebetulan mereka ada majlis apa entah, penuh jemaah perempuan di dalam surau. Kami terpaksa menunjukkan isyarat mahu solat untuk meminta sedikit ruang di dalam ruang solat wanita. Mereka semua terus bergerak ke tepi dan happy semacam tengok kami nak solat di masjid mereka. Lapang sangat rasa hati ini, walaupun sebelum itu dah rasa tak selesa sebab kena ambil wuduk di luar, agak jauh dari ruang solat.

Trip Kashmir hanya buat aku mahu terus berjalan dan explore benda baru. Semakin banyak dream trip yang aku ada contohnya Rajasthan, Jordan, Cape Town dan Norway. Semuanya tak murah tapi aku percaya ada rezeki sampai juga Inshaallah. Umrah? Pastilah ada niatnya. Cuma tak sebut secara direct saja. Hehehe.

Travel makes you happy.

Travel makes you see things others don't.

Travel makes you share the stories in your own way.

Kashmir trip memang dah ramai orang buat dan share. Tapi ini adalah perspektif aku. Original dari aku. Kalau bermanfaat buat kalian, Alhamdulillah in advance. Kalau tak bermanfaat pun, moga bermanfaat untuk orang lain pula. Mungkin tak bermanfaat sekarang tapi bermanfaat untuk masa hadapan. Who knows?

Selamat mengembara. Selamat berkongsi pengalaman dan rasa.

Teruskan berjalan OK!


Ikhlas dari hati,
Cik Fairuz.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...