Saturday 15 September 2018

Budaya Viral vs Integriti

Jujurnya aku sangat takut dengan budaya memviralkan orang siap dengan gambar mereka sekali. Kita tak tahu sejauh mana tindakan orang yang membaca post itu, samada hanya membaca dan mengecam berjemaah atau sehingga sanggup mencari dan bertindak secara fizikal. 

Tapi tak dinafikan juga adakalanya baik juga dibuat begitu, supaya menjadi pengajaran buat yang lain. Semasa aku terlajak berkenalan dengan suami orang, ada kawan aku beri nasihat mudah saja sampaikan aku terus buang segala rasa dan move on:

Jangan sampai bini dia viralkan muka aku, dengan label dan kecaman sebagai si kuat menyondol suami orang.

Tapi apapun, ianya berbalik kepada konsep asas integriti: 

Apa yang kita buat di saat orang tak melihat kita?

Viral tak viral, kita harus rasional dalam memikirkan apa akibat dari perbuatan kita. Jangan sebab faedah jangka pendek, reputasi kita tercalar dalam jangka panjang. 

Bukan senang nak dapat kepercayaan orang. Tetapi senang untuk dihilangkan kepercayaan oleh orang. Salah satunya inilah dia. Viral sensasi meletop kebabooommmm.

Peace!

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...