Saturday 8 September 2018

Refleksi Awal Pagi: Aku Harus Kuat

Jam menunjukkan pukul 12.13 pagi. Aku sedang menunggu maggie cup sedia untuk dimakan.

Banyak yang dah berlaku dalam tahun 2018. Terlalu banyak bagi aku. Orang nampak aku kuat. Aku kaki travel. Gila kucing. Gembira selalu. 

Yang orang tak nampak, aku sebenarnya menyimpan banyak rahsia. Rahsia jerih- perih kehidupan, baik sebagai anak, kakak, kawan, jiran, pemilik kucing, hambaNya dan banyak lagilah. Yang orang tak nampak adalah segala parut yang terhasil dari semua pengalaman yang aku lalui. 

Ada parut yang kekal kering. Tapi ada parut yang mudah menjadi basah dan luka semula. Parut jenis ini memang buat aku resah. Parut yang selalu buat aku menangis tak kira masa. Sekejap-sekejap terbayang cerita lama yang buat aku sangat kecewa, sedih dan rasa hina. 

Aku banyak menyimpan kesan dari krisis kepercayaan terhadap orang lain. Mungkin sebab aku susah nak bersangka buruk pada orang. End up aku yang selalu kena tipu, kena kencing, kena abai dan macam-macam lagilah. 

Aku pun tak tahu sampai bila semua ini akan berterusan. Aku cuba untuk positif, cuba untuk move on. Cuba untuk memaafkan. Tapi aku cuma manusia biasa. On dan off itu biasa.

Moga Allah kuatkan aku untuk menghadapi semua ini. Aku perlu kuat, untuk terus memainkan segala peranan aku di dunia ini. Masih banyak tugas yang perlu aku selesaikan. Moga ada sinar menanti. Aminnnn.

No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...