Monday 3 September 2018

Membebel Sempena Raya 2018

Ini musim raya. Tapi aku bukan post gambar raya. Tapi apa yang aku rasa pada musim raya kali ini, sama dengan apa yang aku rasa masa dalam gambar ini. .

Rasa puas. Rasa berbaloi penat lelah dengan peluh merecik di dahi.
.

Bila kita dah sampai satu tahap dalam hidup kita, yang kita fikirkan cuma apa?
.

Mak. .

Ayah.
.

Adik beradik.
.

Kawan susah senang.
.

Tak perlu pandang jauh ke jodoh, tulang rusuk dan sebagainya. Ingat satu saja.
.

Kun Fa Ya Kun.
.

If it's meant to be it will be.
.

Sementara itu pegang dan jangan lupa ini.
.

Fabiayyiaalaaaairabbikumatukadziban.
.

Nikmat apa lagi dari Tuhan yang kita dustakan?
.

Aku tak baik pun. Kalau dosa itu berbau, badan aku dah bau sampah sarap agaknya huhu.
.

Tapi aku usaha keras untuk bersyukur. .

Ada kawan aku tak dapat beraya di kampung sebab tak cukup duit.
.

Ada kawan lain hari raya pun sengaja bekerja sebab mak ayah dah tak ada. Anak tunggal, apalah raya tanpa mak dan ayah di sisi.
.

Penat? Berilah masa kepada diri sendiri. Juga masa kepada orang di sekeliling kita. .

Jika perlu, dapatkan bantuan dari orang yang ahli dalam bidang psikologi dan sebagainya.
.

Usahakan buat kerja yang kita suka. Keep exploring. Jangan bataskan diri kita hanya pada satu bidang.
.

Seingat aku ada ustaz pernah cakap: Kerja kita hanya usaha. .

Kita kuat. Kita mampu. Kita usaha. Cara kita. .

Hidup kita tak lama. Pandanglah wajah-wajah kesayangan kita dan tanya, berapa kali raya lagi kita dapat melihat wajah mereka? .

#raya2018
#aidilfitri2018
#donemembebel



No comments:

Post a Comment

KELANTAN TRIP (30/11/2021 – 2/12/2021)

Holla!!!!!!! Lama sungguh-sungguh tak update blog aku ini aduhai. Boleh pula menghapdet semasa pandemic Covid-19 ni, eh eh eh…. Well, Alhamd...